US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20084Levering af Flex'er forsinket

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Levering af Flex'er forsinket:

Leveringen til Litauen af FLYVEFISKEN og HAJEN stærkt forsinket

Det må formodes, at en stor del af forsinkelsen skyldes, at det har været særdeles vanskeligt at fremskaffe nye dieselmotorer til de to fartøjer.

Patruljefartøjet FLYVEFISKEN ses her efter ankomsten til Faaborg Værft

Patruljefartøjet FLYVEFISKEN ses her efter ankomsten til Faaborg Værft  i maj sidste år, og her ligger den endnu. I forgrunden til venstre er det MHV 812 HERCULES, medens agterenden af den nu udgåede MHV 93 HVIDSTEN ses til højre.
(Foto: Johnny E. Balsved)

Af Johnny E. Balsved

Sidste år kunne navalhistory.dk berette, at de to ældste standardflex-fartøjer, FLYVEFISKEN og HAJEN var solgt til Litauen. En oplysning, der senere blev bekræftet af Forsvarskommandoen.

Efterfølgende kunne Forsvarets Materieltjeneste (FMT) fortælle, at planen var, at de to fartøjer efter et værftseftersyn skulle leveres til Litauen inden udgangen af 2007.

Enhver der i dag besøger Faaborg kan dog konstatere, at patruljefartøjet FLYVEFISKEN fortsat befinder sig i havnen ved Faaborg Værft, ligesom søsterskibet HAJEN stadig ligger sikkert fortøjet i Korsør.

Ukendt årsag

Det har ikke umiddelbart været muligt at få oplyst årsagen eller årsagerne til forsinkelsen på leveringen af de to patruljefartøjer til Litauen, men FMT oplyser nu over for navalhistory.dk, at levering af det første patruljefartøj forventes gennemført ultimo maj/primo juni i år.

En dato for overdragelsen af det andet fartøj kan endnu ikke oplyses!

Det må formodes, at en stor del af forsinkelsen skyldes, at det har været særdeles vanskeligt at fremskaffe nye dieselmotorer til de to fartøjer.

Fartøjerne skulle bl.a. have nye motorer, da de oprindelige motorer var blevet anvendt i de nye patruljefartøjer af DIANA-klassen, hvoraf de første to allerede er leveret fra Faaborg Værft.

Forsvarskommandoen oplyste tidligere, at FMT i øjeblikket arbejdede på at finde nye motorer til patruljefartøjerne FLYVEFISKEN-klassen.

"Oplægget var, at litauerne selv skulle finde motorer, men det har de ikke haft held med. Nu prøver vi, men det er vanskeligt, fordi motorerne skal passe til elektronikken i skibene", fortalte orlogskaptajn Peter Mols fra FMT tidligere.

|Til toppen

 Relaterede historier:

4Flere skibe til Litauen - 28/01/2009

4LOMMEN også til Litauen - 18/01/2009

4HAJEN endelig på vej - 04/01/2009

4HAJEN klargøres - 16/09/2008

4FLYVEFISKEN overdraget - 02/06/2008

4Levering af Flex'er forsinket - 20/04/2008

4Flex-handel bekræftet - 12/06/2007

4To Flex'er solgt - 13/05/2007

4Standardflex'er til Litauen - 11/08/2006

4SVÆRDFISKEN ophugges - 07/08/2006

4Genbrugsprojekt til MK II - 15/04/2006

4Nyt Forsvarsforlig 2005-2009 - 11/06/2004

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Forsvarets Materieltjeneste - København

"

Forsvarskommandoen - København

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 20. april 2008

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger