|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20084Nu hedder det fregatter |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Nu hedder det fregatter:Produktionsstart på søværnets nye fregatter12. februar 2008 starter bygningen af den første af de i alt tre nye store fregatter, der fremover skal fungere som den fremtidige våbenplatform nationalt og internationalt.
Designudkast til de nye fregatter. Af Johnny E. Balsved Tirsdag 12. februar 2008 påbegyndes bygningen af den første af de i alt tre nye store fregatter, der fremover skal fungere som søværnets fremtidige våbenplatform både nationalt og internationalt. Produktionsstarten sker på Baltija Shipyard i Klaipeda, Litauen, som er ét af de to værfter, der skal levere blokke til Odense Staalskibsværft. Det andet værft, der er underleverandør til produktionen af blokke, er Loksa Shipyard i Estland. De to første blokke forventes til Lindø ultimo maj, og 2. juni 2008 forventes "køllægning". Derefter følger samlingen af blokkene samt montering af anden udrustning, ligesom en del af de militære installationer vil foregå på Odense Staalskibsværft samtidig med bygningen af fregatterne. Søværnets ambitioner Chefen for det nu nedlagte Søværnets Materielkommando underskrev 20. december 2006 en kontrakt med Odense Staalskibsværft om bygningen af tre nye store patruljeskibe. Dette var ikke blot et projekt til samlet knapt 5 milliarder kroner, der blev sat i søen, det var samtidig et vigtigt skridt mod virkeliggørelsen af Søværnets og Danmarks ambitioner om at genskabe en flåde, der på havet kan gøre det samme, som danske soldater gør på land. Altså at producere sikkerhed dér hvor det tjener danske interesser, og hvor der er international anerkendelse at opnå for ulejligheden. Det er værd at erindre, at hele 10 procent af al verdens containertrafik foregår med danske rederier. Pirateri mod den internationale skibstrafik er derfor en større økonomisk trussel mod Danmark, end mod de fleste andre lande. De kommende fregatter, som de nu officielt benævnes, skal erstatte de tre aldrende korvetter af NIELS JUEL-klassen, og de ti allerede udfasede torpedomissilbåde af WILLEMOES-klassen. Flere systemer på plads I forbindelse med kontrakten med Lindø, Odense Staalskibsværft, omkring bygningen af selve skibsplatformen blev der også indgået en række kontrakter på levering af flere af de nye fregatters sensorer og våbensyste-mer.
Med de indgåede kontrakter blev der disponeret over næsten 4 milliarder kroner ud af fregatprogrammets samlede budget på cirka 4,7 milliarder. Manglerne Selv om meget umiddelbart kan synes at være på plads omkring de nye fregatter, så er der fortsat nogle væsentlige uafklarede spørgsmål. Det har længe ligget fast, at anskaffelse af nye langtrækkende luftværns-missiler, fx SM2 eller tilsvarende, skulle være en del af det kommende for-svarsforlig. Hvorvidt de nye fregatter også skal udrustes med eksempelvis Tomahawk-missiler med strategisk rækkevidde, er i sidste instans en politisk afgørel-se, men de tekniske muligheder er til stede med valget af missillauncher. Kanonbevæbningen er nok også lidt uafklaret! Indledningsvis er det blevet sagt, at skibets hovedarmeringen vil bestå af søværnets 76 mm standardkanon, men at fregatterne vil være forberedt til i stedet at kunne udrustes med 1 stk. 127 mm Maskinkanon M/02 LvSa, der også er hovedarmering på støtteskibene af ABSALON-klassen. Der er heller ikke indgået nogen kontrakt omkring levering af nærluftfor-svarskanoner, 35 mm Maskinkanon M/04 LvSa (CIWS), til fregatterne. Navalhistory.dk vil naturligvis følge op omkring den videre udvikling. Operativ i 2011 Ifølge planerne forventes den første af de tre nye fregatter at kunne være fuldt operativ i 2011, men der planlægges allerede nu med, at den vil kunne deltage i forbindelse med fejringen af Søværnets 500-års jubilæum i 2010. De næste to enheder vil forventes at være fuldt operative inden udgangen af 2012, hvorefter de aldrende og veltjente korvetter af NIELS JUEL-klassen kan trækkes sig tilbage. Fregatternes navne? Navne på søværnets skibe er i de seneste årtier først blevet offentliggjort i forbindelse med overtagelsen af skibet/fartøjet, eller ved den første kommandohejsning mm. Tidligere blev et skibsnavn offentliggjort allerede, når Kongen godkendte projektet, hvilket da også er det mest almindelige i de fleste andre lande, som vi både sammenligner os med og samarbejder med. Men så vidt navalhistory.dk er informeret fra flere kilder, så vil den første af de tre nye fregatter formentlig få navnet IVAR HUITFELDT. Dette indikerer også, at de kommende fregatter så vil blive kendt som fregatter af IVAR HUITFELDT-klassen. Hvorvidt disse mange kilder har ret, vil så formentlig først blive afsløret i 2010, egentlig kunne man ønske sig, at der blev anvendt nye navne, fx Vedel og Jessen, i stedet for andre hedengangne koryfæer, der nok er mere historisk bevingede, men vel også har været brugt før.
Relaterede
historier:
4Skibsnavne offentliggjort - 09/03/2009 42. nye fregat køllægges - 26/02/2009 4Fregatter vokser hurtigt - 14/11/2008 4Fregatværft til salg - 02/09/2008 4Første fregat køllagt - 05/07/2008 4Fregatstart flyttet - 11/02/2008 4Nu hedder det fregatter - 01/02/2008 4Patruljeskibe nu i ordre - 20/12/2006 4Patruljeskibe bevilget - 24/06/2006 4 Projekt Patruljeskib - 25/03/2006 4Patruljeskibe tager form - 01/10/2005 4Nye patruljeskibe - 24/02/2005 4CIWS til Søværnet - 31/10/2004 4Nyt Forsvarsforlig 2005-2009 - 11/06/2004
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 1. februar 2008 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |