Inspektionsfartøj på vej:
Så er det første af to
nye inspektionsfartøjer på vej
fra skibsværftet i Polen
Det færdige skrog til det første af Søværnets
to nye inspektionsfartøjer forventes at ankomme til Karstensens Skibsværft i
Skagen i slutningen af uge 43.
Skroget til det første nye inspektionsfartøj under bygning på Stocznia Pólnocna (Northern Shipyard) i Gdansk.
(Foto fra
1. Eskadre)
Af Johnny E. Balsved
Det færdige skrog til det første af Søværnets to
nye inspektionsfartøjer forventes at blive bugseret fra Gdansk i Polen til
Karstensens Skibsværft i Skagen, hvor det forventes at ankomme i slutningen af
uge 43.
Ifølge
1. Eskadre skulle det første
fartøj være søsat i torsdags, 12 oktober, men det har endnu ikke være muligt at
få bekræftet, hvorvidt denne plan blev overholdt.
Dansk-polsk samarbejde
Søværnets Materielkommando indgik allerede 20. december
2004 kontrakt med Karstensens Skibsværft A/S i Skagen om konstruktionen og bygningen
af de to nye inspektionsfartøjer.
Selve skrogene bygges på det polske skibsværft
Stocznia Pólnocna (Northern Shipyard) i Gdansk, som tidligere har udført
skrogarbejde for det danske værft. Efter søsætning og motorinstallation mm.
bugseres de fær-dige skrog så til Skagen, hvor aptering og de resterende
installationsarbej-der færdiggøres.
Installationen af det militært udstyr, bl.a.
kommando- og kommunikations-udstyr foretages af Søværnet selv og vil foregå
efter afleveringen fra værf-tet.
Operationsklar i 2008
Inspektionsfartøjerne skal anvendes til løsning af
et bredt spekter af opgaver i det nordatlantiske område, herunder opgaver i
forbindelse med overvågning, suverænitetshævdelse, fiskeriinspektion,
patruljetjeneste, søredning og opgaver til støtte for det civile samfund.
Det første af de to nye inspektionsfartøjer leveres
til Søværnet fra Karstensens Skibsværft i
december 2007 og forventes fuldt operativt i juni 2008. Det andet fartøj forventes
at være teknisk klar og fuldt operativt cirka seks måneder senere.
De to nye inspektionsfartøjer skal
afløse de to ældste inspektionskuttere af
AGDLEK-klassen,
AGDLEK
og
AGPA,
der begge indgik i flådens tal i 1974, samt inspektionsskibet
BESKYTTEREN, der udgik af flådens tal i 2000.
Grafisk fremstilling af de nye
inspektionsfartøjer, bemærk at fartøjet ikke længere er udrustet med en 76
mm kanon på fordækket.
(Illustrationen stillet til rådighed af
Søværnets Materielkommando)
|Til toppen
4Flere
inspektionsfartøjer
- 07/02/2009
476
mm blasttest
- 02/02/2009
4En
oplagt mulighed
- 29/01/2009
4
EJNAR
MIKKELSEN modtager indsatsfartøj
- 25/01/2009
4Der
var kanonen
- 24/01/2009
4EJNAR
MIKKELSEN nyt navn
- 14/09/2008
4Nymalet
inspektionsfartøj
- 10/08/2008
4Inspektionsfartøj
nr. 2 på vej
- 07/03/2008
4Kommandohejsning på KNUD RASMUSSEN
- 20/02/2008
4Inspektionsfartøj
nr. 2 ankommet
- 09/10/2007
4KNUD RASMUSSEN er dit navn
- 23/09/2007
4Inspektionsfartøj
forsinket?
- 05/07/2007
4Første
inspektionsfartøj "landet" - 20/11/2006
4Inspektionsfartøj
på vej - 13/10/2006
4Klar til produktionsstart
- 28/09/2005
4Ny avanceret overvågningsradar - 17/09/2005
4To
nye indsatsfartøjer - 11/02/2005
4Kontrakt på nye inspektionsfartøjer
- 20/12/2004
4Nye inspektionsfartøjer
- 21/06/2004
|Til toppen
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|