|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20044Nyy inspektionsfartøjer |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Nye inspektionsfartøjer:
Tegning af de nye inspektionsfartøjer til Søværnet. Dobbelt så brede og dobbelt så langeDe bliver store, men fleksibilitet er et af nøgleordene omkring konstruktionen af de nye inspektionsfartøjer, der bl.a. skal afløse de nu 30 år gamle inspektionskuttere. Søværnets Materielkommando har 9. juni 2004 udgivet en orientering til de danske værfter omkring projekteringen og bygningen af de planlagte 2 nye inspektionsfartøjer til brug ved bl.a. Grønland. Af Johnny E. Balsved De to nye inspektionsfartøjer er ment som afløsning for de to ældste inspektionskuttere af AGDLEK-klassen, AGDLEK og AGPA, der begge ind-gik i flådens tal i 1974, samt inspektionsskibet BESKYTTEREN, der jo udgik af flådens tal i 2000 og senere samme år blev leveret som våbenhjælp til Estland. I indeværende forsvarsforlig er der bevilliget 2 fartøjer. På sigt planlægges yderligere anskaffet et fartøj til afløsning for TULUGAQ, den sidst byggede (1979) af de tre enheder af AGDLEK-klassen.
Kutter af
AGDLEK-klassen på
fiskeriinspektion i friskt vejr. Store fartøjer De to nye inspektionsfartøjer bliver omtrent på samme større som det tidligere inspektionsskib BESKYTTEREN, medens de blive næsten dobbelt så brede og dobbelt så lange som inspektionskutterne af AGDLEK-klassen.
Hoveddata I forbindelse med projektet har Søværnets Materielkommando offentliggjort følgende specifikationer, som de nye inspektionsfartøjer skal kunne op-fylde. Længde overalt maksimalt 70 m, bredde max. 14 m og en dybgang på max. 5 m. Farten skal ligge på minimum 17 knob. Fartøjerne skal have plads til en besætning på mellem 16 og 42 mand, heraf 6-10 personer i rollen som kommandoskib. Maskineriet skal bestå af:
Fartøjerne udstyres med et isforstærket skrog, og skal konstrueres således, at de kan holde søen i under alle vejrforhold. De skal have en mulig aktionsradius på ca. 3.000 sømil (eller ca. 5.500 km). Der skal derudover være en helikopterlandingsplatform. Opgaver De nye inspektionsfartøjer skal primært kunne løse følgende opgaver, specielt ved og omkring Grønland:
herudover skal fartøjerne også kunne deltage i løsningen af følgende opgaver:
Tegning af de nye inspektionsfartøjer til Søværnet. Kapacitet Med henblik på at kunne løse sine primære opgaver skal fartøjerne derfor udrustes med:
herudover skal fartøjerne være forberedt på at kunne medtage noget af følgende udrustning til løsning af sekundære opgaver:
Tidsplanen Det første af de nye inspektionsfartøjer forventes leveret medio 2007, medens nr. 2 enhed forventes leveret i slutningen af samme år. I efteråret 2004 vil bygningen af fartøjerne blive sendt i udbud, og Søværnets Materielkommando forventer, at der kan indgås kontrakt med et værft i slutningen af november, herefter vil den efterfølgende konstruktion og bygning finde sted fra 2005 til medio 2007. Hvorvidt der senere vil blive tale om en tredje enhed af denne klasse, fremgår ikke helt klart af teksten til det nye forsvarsforlig. Relaterede historier: 4Flere inspektionsfartøjer - 07/02/2009 476 mm blasttest - 02/02/2009 4En oplagt mulighed - 29/01/2009 4 EJNAR MIKKELSEN modtager indsatsfartøj - 25/01/2009 4Der var kanonen - 24/01/2009 4EJNAR MIKKELSEN nyt navn - 14/09/2008 4Nymalet inspektionsfartøj - 10/08/2008 4Inspektionsfartøj nr. 2 på vej - 07/03/2008 4Kommandohejsning på KNUD RASMUSSEN - 20/02/2008 4Inspektionsfartøj nr. 2 ankommet - 09/10/2007 4KNUD RASMUSSEN er dit navn - 23/09/2007 4Inspektionsfartøj forsinket? - 05/07/2007 4Første inspektionsfartøj "landet" - 20/11/2006 4Inspektionsfartøj på vej - 13/10/2006 4Klar til produktionsstart - 28/09/2005 4Ny avanceret overvågningsradar - 17/09/2005 4To nye indsatsfartøjer - 11/02/2005 4Kontrakt på nye inspektionsfartøjer - 20/12/2004 4Nye inspektionsfartøjer - 21/06/2004
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 21. juni 2004 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |