|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4Historien4Flåden 1914-19184Flåden under 1. verdenskrig4Mineudlægningen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Flåden under 1. verdenskrig (1914-1918):
Mineudlægningen
under
|
Den kommanderende admiral, viceadmiral O. J. Kofoed-Hansen, med opbakning fra den kom-manderende general, general Gørtz talte dog dagen igennem kraftigt for mineudlægningen. Begge var overbevist om, at såfremt Danmark ikke selv spærrede Storebælt, ville tyskerne uden tvivl udføre denne spærring selv, og even-tuelt besætte danske landområder. Dette ville afgjort bringe Danmark på kollisions-kurs med Tyskland. I dagens løb blev der afholdt flere, og til tider ophidsede, ministermøder. Klokken tre var der blevet indkaldt til møde i Statsrådet, hvor sagen skulle afgøres. Ved 4-tiden blev også den kommanderende admiral, viceadmiral O. J. Kofoed-Hansen samt den kommanderende general, general Gørtz, tilkaldt til det igangværende møde i Statsrådet. |
Viceadmiral |
Den kommanderende admiral kunne nu yderligere tilføje, at tyske mine-skibe mfl. opholdt sig ved Kjelsnor, tilsyneladende også med tropper om bord. Alt pegede således på, at Tyskland var i færd med at forberede yder-ligere mineudlægning i danske farvande.
I stedet for blot at imødekomme det tyske ønske (krav), besluttede det hastigt indkaldte statsråd, at udlægge miner i både Øresund, Storebælt og Lillebælt.
Mineudlægningen iværksættes
Allerede ved 5-tiden samme eftermiddag gav Forsvarsministeren ordre til at iværksætte mineringen af de danske stræder, og udenrigsministeren med-delte personligt følgende til den tyske og engelske gesandt:
9. august blev der givet ordre til udlægning
af minespærringer i Køge bugt. |
"For at hævde Neutraliteten og holde de militære Operationer borte fra de danske Farvande og Kyster og for at bevare Forbindelsen mellem de forskellige Dele af Landet har den danske Regering besluttet at spærre danske territoriale Farvande i Sundet og Store og Lille Bælt med Miner." Viceadmiral O. J. Kofoed-Hansen gav omgående ordre til at den etablerede Farvandseskadre skulle deles i en 1. og 2. Eskadre. Kommandør Thomas V. Garde blev udnævnt til chef for 2. Eskadre, og blev sendt til Storebælt med kyst-forsvarsskibene OLFERT FISCHER og SKJOLD, 2 divisioner torpedo-både samt minemateriel. Allerede næste dag ved middagstid var skibene samlet ved Sprogø og minespærringen af Storebælt kun-ne påbegyndes, for øvrigt under temmelig ugunstige vejrforhold. |
Kongen beroliger England
Umiddelbart efter at Statsrådet havde truffet beslutning om udlægning af minespærringerne i de danske stræder, sendte Kong Christian X, efter Regeringens anmodning et beroligende telegram til den engelske konge.
"Kære George. Under de overordentlige og ulykkelige Forhold har jeg og min Regering for at opretholde Danmarks Neutralitet og saa vidt muligt holde Krigsoperationer borte fra danske Landsdele besluttet at spærre Store Bælt, samt de danske Løb i Sundet og i Lille Bælt.. Dette sker bevæget af Forhold, som Du, der kender min Hengivenhed for Dig, vil kunne forstaa. Christian." |
England svarede meget forstående og accepterede umiddelbart den danske beslutning.
Mineudlægningerne fortsætter
10. august var 2. Eskadre i Storebælt færdig med at udlægge de planlagte minespærringer.
Dagen i forvejen, 9. august, var der givet ordre til at påbegynde udlægning af minespærringer i Køge bugt. Denne operation var planlagt at skulle be-gynde 11. august, hvorfor 1. Eskadre i Sundet blev sendt til området for bl.a. at maskere mineudlægningen der.
Den efterfølgende dag, 12. august var også minespærringerne i Køge Bugt på plads.
De planlagte danske minespærringer af de danske stæder var herefter tilendebragt. - Flådens opgave var nu at tilse og bevogte disse spærringer.
Minesøgningstjenesten
Kort efter verdenskrigens udbrud begyndte minefaren for alvor at gøre sig gældende i vore farvande. Det kan jo ikke undre, når man tænker på hvor mange specielt tyske miner, der lå op ad og i gennemsejlingsfarvandene.
Inspektionsskibet
DIANA havde fra 1917 fast station ved Skagen,
og deltog her bl.a. i eftersøgningen af miner i Skagerrak.
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv)
En effektiv afsøgning af de mest trafikerede farvande med vore inspek-tionsskibe, torpedobåde, patruljebåde og lejet materiel blev derfor hurtigt etableret.
Minerydningshold blev også udstationeret på Jyllands vestkyst, ved Albuen og på Bornholm.
Eftersøgningen af miner i Nordsøen blev gennemført som et nordisk sam-arbejde, der var blevet planlagt på en minekonference i 1915.
Tyske minespærringer giver problemer
Tyskland havde siden udlægningen af de første minespærringer 5. august hårdnakket hævdet, at ingen miner var blevet udlagt på dansk territorium.
I november 1914 måtte tyskerne dog nødtvunget indrømme, at flere miner var drevet ind på dansk område ved Langeland, og de lovede omgående at fjerne disse miner.
Under forsøget på at fjerne disse stødte en af de tyske trawlere på en tysk mine og sank.
Efter flere dages østlig storm blev flere miner fundet drivende i Storebælt, heraf blev de 5 fundet af danske skibe og tilintetgjort.
3 miner uskadeliggøres om dagen
Uskadeliggørelsen af drivende miner var en ganske voldsom opgave. Un-der Sikringsstyrken fra august 1914-marts 1919 blev der i alt uskadeliggjort 5.803 miner af den danske flåde, eller i gennemsnit omkring 3 miner pr. dagen.
Dette var ikke noget ufarligt arbejde, og under verdenskrigen kostede det 9 danske marinere livet og sårede 7.
I alt blev der under og efter 1. verdenskrigs afslutning fundet og uskadelig-gjort næsten 10.000 miner. Hovedparten af disse miner var engelske, men det var stadig de tyske miner, der udgjorde den største fare.
I følge Haagerkonventionen skulle en mine desarmere sig selv, hvis den løsrev sig fra sin fortøjning. Det skulle vise sig, at 75% af de tyske miner fortsat var armerede, når de blev fundet.
Våbenstilstand
Straks efter indgåelsen af våbenstilstanden 11. november 1918 traf rege-ringen umiddelbart foranstaltninger til genoprettelse af normale trafikfor-hold i de danske farvande.
Samme dag, som våbenstilstanden var en kendsgerning, påbegyndtes op-tagningen af vore minespærringer, ligesom de spærrede farvandsafsnit åb-nedes og fyrene tændtes igen.
Mineeftersøgningen og afvisningsfartøjerne ved de tyske minespærringer, og optagningen af de tyske miner krævede dog stadig en del materiel.
Krigen krævede dog stadig ofre
14. december 1918, mere end en måned efter våbenstilstanden var ind-ledt, blev yderligere 3 danske marinere dræbt og 8 såredes, da torpedo-båden SVÆRDFISKEN minesprængtes ved Albuen i Storebælt.
Ved eksplosionen, der formentlig er sket ved, at en af bådens skruer har ramt stødhornet på en tysk mine, blev agterskibet knækket og bøjet op-efter.
Det lykkedes at få torpedobåden bjerget tilbage til Holmen, og den kunne senere repareres og vende tilbage til aktiv tjeneste.
Torpedobåden SVÆRDFISKEN ses her
efter tilbagekomsten til Holmen med bortsprængt agterskib, til venstre i billedet anes ubåden
NYMFEN.
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv)
Epilog
Oprindeligt var det tyske krav om mineudlægning i Storebælt i august 1914 tænkt som en beskyttelse af de svage tyske styrker, der ved krigsudbrud-det befandt sig i Østersøen, mod et overraskende engelsk angreb.
Englænderne kom imidlertid slet ikke, som tyskerne havde frygtet - og det viste sig hurtigt, at minespærringerne i virkeligheden blev til størst gene for den tyske flåde, der både havde mistet en udfaldsport og en retrætelinie.
Men da minerne først var krævet udlagt, var det vanskeligt senere for tyskerne at motivere et nyt krav om deres fjernelse.
Det tyske krav i 1914 om minespærring af Storebælt var således med til at sikre den danske neutralitet under 1. verdenskrig.
Kildehenvisninger: |
||
& |
Danmarks Flaade, af kaptajnløjtnant K. Dahl og H. Hjorth-Nielsen, udgivet af Selskabet til udgivelse af Kulturskrifter, København, 1934 |
|
& |
Flåden gennem 450 år, af Steen R. Steensen, Martins Forlag, 2. udgave, København, 1970 (ISBN87-566-0009-7) |
|
& |
Flåden under første verdenskrig - O. Kofoed-Hansens og V. Jøhnkes optegnelser, ved Tage Kaarsted, Jysk Selskab for Historie, Universitetsforlaget i Aarhus, 1976 (ISBN 87 504 03 745) |
|
44Der henvises også til Maritim Bibliografi |
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
LÆS MERE OM DENNE EPISODE: |
Minespærringerne i Storebælt og Lillebælt - |
-
TEMAHISTORIEN: |
LÆS MERE OM DENNE PERIODE: |
-
Overkommandoens -
Mineudlægningen - -
Den engelske -
Ubåden DYKKERENs - Et drama i Nordsøen (1916) |
SE OGSÅ: |
-
Denne side er senest opdateret: -
Denne side er oprindeligt udgivet: 30. januar 2003
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger