|
|
PEDER SKRAM
(1866-1885)
Panserfregatten PEDER SKRAM.
(Tegning fra
Orlogsmuseets arkiv) |
-
Klassifikation |
Skibstype: |
Panserfregat |
Klasse: |
Ikke oplyst |
Andre enheder
i klassen: |
Ikke oplyst |
-
Specifikationer |
Skibsværft: |
Orlogsværftet |
Design: |
Fabriksmester Otto Suenson |
Kølen lagt: |
19. september 1859 |
Søsat: |
28. oktober 1864 |
Indgået i flåden: |
15. august 1866 |
Udgået af flåden: |
7. december 1885 |
Skrognummer: |
Ikke oplyst |
Int'l kaldesignal: |
Ikke oplyst |
Deplacement: |
3.373 tons |
Dimensioner: |
Længde: |
Bredde: |
Dybgang: |
- |
69,0 m |
15,1 m |
6,6 m |
Besætning: |
Ikke oplyst |
Maskineri: |
Baumgarten & Burmeister - 1.680 Hk |
Aktionsradius: |
Ikke oplyst |
Armering: |
6 stk. 60-punds 150 Cnt. Kanoner
8 stk. 24-punds 60 Cnt. Kanoner
Senere:
8 stk. 8" 144 Cnt. Kanoner
8 stk. 6" 50 Cnt. Kanoner |
Fart: |
11,5 knob |
|Til toppen
Historie |
Dato: |
Tjeneste: |
15. august 1866
- 20. oktober 1866 |
På øvelses- og prøvetogt. Fregatten
eskorterede i september HkH prinsesse Dagmar til St. Petersborg i
anledning af hendes forestående ægteskab med den russiske tronfølger,
storfyrst Alexander |
13. maj 1867
- 4. september 1867 |
På togt som eksercerskib, bl.a. med
deltagelse i den engelske flåderevy ved Spithead 17. juli |
1. juni 1870
- 15. september 1870 |
På togt i Eskadren |
1876-1878 |
Hovedreparation |
7. december 1885 |
Udgået af flådens tal, hvorefter
maskiner og kedler blev udtaget, og panseret fjernet.
Skibet blev derefter henlagt for eventuelt at anven-des som
reserve-kaserneskib |
1888 |
Bestemt til ophugning, men fregatten
blev dog flere gange anvendt som mål ved forsøgsskydninger |
1896-1897 |
Ophugningen iværksat. Kort forinden
ophugningen sank PEDER SKRAM dog i Flådens Leje, men blev hævet
og ophugningen kunne gennemføres |
-
Skibschefer |
Dato: |
Chef: |
15. august 1866
- 20. oktober 1866 |
Orlogskaptajn F. L. F. Sommer |
13. maj 1867
- 4. september 1867 |
Orlogskaptajn F. L. F. Sommer |
1. juni 1870
- 15. september 1870 |
Kommandør J. S. C. Albeck |
-
Evt. yderligere
bemærkninger |
PEDER SKRAM blev oprindeligt
køllagt som en almindelig skruefregat, men i 1862 blev det besluttet,
at fregatten skulle pansres, og dermed blive det første dansk byggede
panserskib. |
|Til toppen
Kildehenvisninger: |
& |
Fælles kræfter - Danske dampskibe indtil 1870 III, af
Holger Munchaus Petersen,
Fiskeri- og Søfartsmuseets maritime skrifter nr. 12, Fiskeri- og Søfartsmuseet, Esbjerg, 1986 (ISBN 87-87453-25-8) |
|
& |
Oplysninger vedrørende den danske flaades
skibe i sidste aarhundrede,
af etatsråd H. Degenkolv, København, 1906. |
|
& |
Vore Panserskibe, af R. Steen Steensen, kommandør-kaptajn,
Marinehistorisk Selskab, Strubes forlag, 1968 |
|
44Der henvises også til
Maritim Bibliografi
- Kan du bidrage med billeder, oplysninger mm.
om dette skib?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|
|Til toppen
|
|
FLÅDENS SKIBE
(alfabetisk): |
|
-
|