US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20084Nye flydespærringer

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Nye flydespærringer:

Marinehjemmeværnet øger beredskabet mod olieforurening

Over 3½ kilometer nye flydespærringer er indkøbt til at beskytte miljøet mod olieforurening. Alle fartøjer af 900-klassen får de nye spærringer installeret i år.

Marinehjemmeværnets nyeste fartøj, MHV 907 HVIDSTEN, anløber Aalborg, bemærk de to flydespærringer på agterdækkets bagbords side.
(Foto: Jess Fischer Abrahamsen)

Klik på billedet for at forstørre

Af Johnny E. Balsved

I forbindelse med modtagelsen af det syvende hjemmeværnsfartøj af 900-klassen kunne vi tidligere berette, at modtagelsen betød en yderligere styrkelse af det nationale beredskab mod olieforurening i danske farvande.

MHV 900-klassen er ikke alene en forbedret udgave af den tidligere MHV 800-klasse med et længere skrog med permanent plads til flydespærringer mod olieforurening.

Ved ibrugtagningen af det seneste fartøj, MHV 907 HVIDSTEN, kunne det også vises, at fartøjet var udrustet med to helt nye flydespærringer af typen Ro-Boom 1300 på agterdækket, således at en hurtig indsættelse mod en eventuel olieforurening nu er muligt.

Alle fartøjerne udrustes

Det er hensigten, at samtlige fartøjer af MHV 900-klassen skal udrustes med to af de nye flydespærringer.

De allerede leverede seks fartøjer i klassen skal således alle en tur omkring værftet i Søby på Ærø i løbet af dette år for at få de nye flyde-spærringer om bord.

De nye kystflydespærringer kræver endvidere en forstærkning af agter-dækket.

Hvert fartøj skal også have installeret en såkaldt power pack under dæk.

Det er den, der leverer hydraulisk kraft til at blæse spærringerne op med luft samt sørge for udlægning og ophaling.

Endelig skal en større åbning i søgelænderet på agterdækket give bedre mulighed for udlægningen af flydespærringerne.

Der er planlagt yderligere fire nybygninger  af MHV 900-klassen, den sidste til levering i november 2009. De nye fartøjer vil alle fra værftet fra starten være udrustet med de nye flydespærringer.

Prøveudlægning af flydespærring fra MHV 907 HVIDSTEN

Prøveudlægning af flydespærring fra MHV 907 HVIDSTEN.
(Foto: Casper Max Larsen)

320 m spærring

De nye flydespærringer erstatter dem, der har over 20 år på bagen. De gamle spærringer er udlånt af søværnet, hvor de oprindelig gjorde tjeneste på mindre skibe som bl.a. METTE MILJØ.

Men tidens tand har gnavet hårdt i det gamle kunststof. Spærringerne er blevet stive med alderen, og rusten har sat sit præg på metaldelene.

De nye spærringer har hver en længde på 160 m, således kan et enkelt fartøj på under en halv time udlægge omkring 320 m flydespærring.

En enkelt sektion af flydespærringen er 130 centimeter høj. Den holdes oppe i vandoverfladen af luft, der blæses ind i den øverste fjerdedel.

Resten udgøres af et skørt, der holdes nede i vandet af en kæde i hele spærringens længde. Flere flydespærringer kan sættes sammen og slæbes mellem to skibe for at indsamle en olieforurening, der så kan suges op.

Spærringen kan også "omringe" et skib, der lækker olie, eller et havneindløb kan spærres helt af, så en oliepøl ikke breder sig til åbent vand.

"Besætningen kan lægge flydespærringerne ud på 20-30 minutter, hvis den er rigtig dygtig. Det kræver træning, så det er meget vigtigt, at besæt-ningerne øver det så ofte som muligt," siger orlogskaptajn Casper Max Larsen, marinehjemmeværnsinspektoratets sagsbehandler i skibssikker-hed.

|Til toppen

 Relaterede historier:

4BRIGADEN blev navnet - 16/06/2008

4Nye flydespærringer - 22/03/2008

4HVIDSTEN blev navnet - 09/03/2008

4MHV 907 til Aalborg - 28/01/2008

4Nyt fartøj til Marinehjemmeværnet - 15/04/2007

4MHV 905 søsat - 30/05/2006

4Fem nye hjemmeværnsfartøjer - 04/05/2006

4Travl weekend for MHV817 PARTISAN - 30/07/2004

4Varm velkomst til nyt orlogsfartøj i Marinehjemmeværnet - 11/05/2004

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Marinehjemmeværnet - København

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 22. marts 2008

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger