|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20084Nye flydespærringer |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Nye flydespærringer:Marinehjemmeværnet øger beredskabet mod olieforureningOver 3½ kilometer nye flydespærringer er indkøbt til at beskytte miljøet mod olieforurening. Alle fartøjer af 900-klassen får de nye spærringer installeret i år.
Marinehjemmeværnets nyeste fartøj,
MHV 907
HVIDSTEN, anløber Aalborg, bemærk de to flydespærringer på
agterdækkets bagbords side. Klik på billedet for at forstørre Af Johnny E. Balsved I forbindelse med modtagelsen af det syvende hjemmeværnsfartøj af 900-klassen kunne vi tidligere berette, at modtagelsen betød en yderligere styrkelse af det nationale beredskab mod olieforurening i danske farvande. MHV 900-klassen er ikke alene en forbedret udgave af den tidligere MHV 800-klasse med et længere skrog med permanent plads til flydespærringer mod olieforurening. Ved ibrugtagningen af det seneste fartøj, MHV 907 HVIDSTEN, kunne det også vises, at fartøjet var udrustet med to helt nye flydespærringer af typen Ro-Boom 1300 på agterdækket, således at en hurtig indsættelse mod en eventuel olieforurening nu er muligt.
320 m spærring De nye flydespærringer erstatter dem, der har over 20 år på bagen. De gamle spærringer er udlånt af søværnet, hvor de oprindelig gjorde tjeneste på mindre skibe som bl.a. METTE MILJØ. Men tidens tand har gnavet hårdt i det gamle kunststof. Spærringerne er blevet stive med alderen, og rusten har sat sit præg på metaldelene. De nye spærringer har hver en længde på 160 m, således kan et enkelt fartøj på under en halv time udlægge omkring 320 m flydespærring. En enkelt sektion af flydespærringen er 130 centimeter høj. Den holdes oppe i vandoverfladen af luft, der blæses ind i den øverste fjerdedel. Resten udgøres af et skørt, der holdes nede i vandet af en kæde i hele spærringens længde. Flere flydespærringer kan sættes sammen og slæbes mellem to skibe for at indsamle en olieforurening, der så kan suges op. Spærringen kan også "omringe" et skib, der lækker olie, eller et havneindløb kan spærres helt af, så en oliepøl ikke breder sig til åbent vand. "Besætningen kan lægge flydespærringerne ud på 20-30 minutter, hvis den er rigtig dygtig. Det kræver træning, så det er meget vigtigt, at besæt-ningerne øver det så ofte som muligt," siger orlogskaptajn Casper Max Larsen, marinehjemmeværnsinspektoratets sagsbehandler i skibssikker-hed. Relaterede historier: 4BRIGADEN blev navnet - 16/06/2008 4Nye flydespærringer - 22/03/2008 4HVIDSTEN blev navnet - 09/03/2008 4MHV 907 til Aalborg - 28/01/2008 4Nyt fartøj til Marinehjemmeværnet - 15/04/2007 4MHV 905 søsat - 30/05/2006 4Fem nye hjemmeværnsfartøjer - 04/05/2006 4Travl weekend for MHV817 PARTISAN - 30/07/2004 4Varm velkomst til nyt orlogsfartøj i Marinehjemmeværnet - 11/05/2004
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 22. marts 2008 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |