US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4Historien4Flåden 1864-19144Den lange fredsperiode4HAVHESTENs bjergning

 

 Historien

4Før 1801

41801-1814

41814-1848

41848-1864

41865-1913

41914-1918

41919-1939

41939-1945

41945-1989

4Efter 1989

4Oversigt

 SøværnsNyt

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

HAVHESTENs bjergning (1904):

HAVHESTENs bjergning og ankomst til Holmen

Torpedobåden HAVHESTEN sank 17. august 1904 efter en kollision med den danske torpedobåd STØREN.

Her følger en billedserie om den efterfølgende bjergningsoperation i Musholm bugten 22. august – 17. september 1904.

Af Søren Nørby, Stud. mag.

Torpedobåden HAVHESTEN som den så ud før kollisionen.
(Foto fra Orlogsmuseets arkiv)

Den 17. august 1904 kolliderede den danske torpedobåd HAVHESTEN un-der en øvelse i Musholmbugten med torpedobåden STØREN.

Mens STØREN slap fra kollisionen uden større skader, blev HAVHESTENs skrog så alvorligt skadet, at torpedobåden efterfølgende sank.

HAVHESTEN, der var på 109 tons og bygget hos Thornycroft i 1888, fik brud på skroget og skottet mellem maskin- og kedelrum og sank hurtigt.

Heldigvis nåede hele besætningen over på STØREN inden HAVHESTEN tyve minutter efter kollisionen forsvandt fra havets overflade.

STØREN var udstyret med en meget spids stævn, og efterfølgende dykker-undersøgelser viste, at den havde tildelt HAVHESTEN en 7 meter lang flæn-ge i bagbord side af skroget.

HAVHESTEN sank på lavt vand, og det muliggjorde en hurtig bjergning af båden. Selve bjergningsoperationen blev overdraget til Em. Zvitzers Bjergningsentreprise A/S og de påbegyndte allerede den 22. august bjergningen.

Efter at løst inventar såsom skyts, torpedoer, ankre, skorstene og andet inventar var blevet fjernet for at lette båden tilstrækkeligt til at den kunne hæves, og skibet gravet fri af den lette sandbund, kunne HAVHESTEN hæves.

Det skete ved hjælp af de flydende løftepontoner ODIN og THOR, og den 16. september var båden klar til at blive bugseret mod Holmen.

Hertil ankom HAVHESTEN den 17. september og efter en gennemgribende tur i dok, hvor bl.a. al maskineriet måtte adskilles og renses, kunne HAVHESTEN igen indgå i aktiv tjeneste.

Billedserien: [Klik på et billede for at se det i en større udgave]

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

TEMAHISTORIEN:

Flåden fra 1865-1913

LÆS MERE OM DENNE PERIODE:

Torpedobåden
HAVHESTENs
bjergning
(1904)

SE OGSÅ:

 

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 15. juni 2004

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger