US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4Marineflyverne4Flådens fly 1945-1950

 

 Historien

 SøværnsNyt

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

41912-1918

41919-1940

41945-1950

41962-

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Flådelister (1945-1950):

Marinens Flyvevæsen

På disse flådelister finder du en oversigt aeroplaner, hydroplaner, flyve-maskiner og helikoptere, der siden starten i 1912 og til dato har indgået i Marinens Flyvevæsen og senere Søværnets Flyvetjeneste.

Ved oprettelsen af Flyvevåbnet i 1950 blev alle flyene overført hertil, og fra 1962 har Søværnets Flyvetjeneste udelukkende opereret helikoptere pri-mært til anvendelse ombord i inspektionsskibene.

Listen over fly og helikoptere mm. er opstillet i kronologisk orden. For over-skuelighedens skyld er flyene mm. fordelt på perioder.

Du kan vælge en anden periode her:

| 1912-1918 | 1919-1940 | 1962-  |

Percival P.44 Proctor Mk. III
(1945-1951) - overført til Flyvevåbenet 1. november 1950

(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske Samling)

Type: Trænings-/Forbindelsesfly

Bevæbning: Ingen

Motor: 1 stk. De Havilland Gipsy Queen 208 Hk

Max. hastighed: 253 km/t

Max. højde: 4.250 m

Max. vægt: 1.587 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

12,00 m - 8,60 m - 2,38 m

Fabrik:
Percival Aircraft Ltd., Storbritannien

Enheder (placering):

6 stk. (1. og 2. Luftflotille)

Kramme & Zeuthen KZ-III
(1946-1951) - overført til Flyvevåbenet 1. november 1950

(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske Samling)

Type: Forbindelsesfly

Bevæbning: Ingen

Motor: 1 stk. Blackburn Cirrus Minor 90 Hk

Max. hastighed: 185 km/t

Max. højde: 4.000 m

Max. vægt: 650 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

9,60 m - 6,60 m - 2,10 m

Fabrik:
Skandinavisk Aeroindustri A/S, København

Enheder (placering):

2 stk.

Kramme & Zeuthen KZ-IIT
(1946-1955) - overført til Flyvevåbenet 1. november 1950

(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske Samling)

Type: To-sædet træningsfly

Bevæbning: Ingen

Motor: 1 stk. De Havilland Gipsy Major X 145 Hk

Max. hastighed: 235 km/t

Max. højde: 5.000 m

Max. vægt: 850 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

10,20 m - 7,50 m - 2,10 m

Fabrik:
Skandinavisk Aeroindustri A/S, København

Enheder (placering):

15 stk. (Fordelt mellem Marinens Fly-vevæsen og Hærens Flyvetropper på Luftmarinestation Avnø)

Airspeed A.S. 10 Oxford Mk. I og II
(1946-1955) - overført til Flyvevåbenet 1. november 1950

(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske Samling)

Type: To-motorers træningsfly og forbindelsesfly

Bevæbning: Ingen

Motor: 2 stk. Armstrong Siddeley Cheetah X á 355 Hk

Max. hastighed: 301 km/t

Max. højde: 6.000 m

Max. vægt: 3.450 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

16,25 m - 10,50 m - 3,38 m

Fabrik:
Airspeed Ltd., Storbritannien

Enheder (placering):

48 stk. (Fordelt mellem Marinens Fly-vevæsen og Hærens Flyvetropper)

North American Harvard
(1946-1959) - overført til Flyvevåbenet 1. november 1950

(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske Samling)

Type: To-sædet træningsfly

Bevæbning: Ingen

Motor: 1 stk. Pratt & Whitney R-1340-S3H1 Wasp 550 Hk

Max. hastighed: 331 km/t

Max. højde: 7.000 m

Max. vægt: 2.385 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

12,90 m - 8,80 m - 3,50 m

Fabrik:
North American Aviation Inc., USA

Enheder (placering):

31 stk. (Fordelt mellem Marinens Fly-vevæsen og Hærens Flyvetropper til den fælles flyveruddannelse)

Supermarine Sea Otter Mk. II
(1946-1952) - overført til Flyvevåbenet 1. november 1950

(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske Samling)

Type: Rekognosceringsfly/søredning

Bevæbning: Ingen

Motor: 1 stk. Bristol Mercury 855 Hk

Max. hastighed: 241 km/t

Max. højde: 5.000 m

Max. vægt: 4.540 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

14,02 m - 12,12 m - 4,93 m

Fabrik:
Vickers-Armstrong (Supermarine) Ltd., Storbritannien

Enheder (placering):

7 stk. (1. Luftflotille, Luftmarinesta-tion København)

Vickers Armstrong (Supermarine) Spitfire Mk. IXE
(1947-1955) - overført til Flyvevåbenet 1. november 1950

(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske Samling)

Type: Jagerfly

Bevæbning:
2 stk. 20 mm Maskinkanoner
4 stk. 12,7 mm Maskingeværer

Motor:
1 stk. Rolls Royce Merlin 1.650 Hk

Max. hastighed: 655 km/t

Max. højde: 13.500 m

Max. vægt: 3.400 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

11,23 m - 9,46 m - 3,85 m

Fabrik:
Vickers-Armstrong (Supermarine) Ltd., Storbritannien

Enheder (placering):

12 stk. (2. Luftflotille i Kastrup)

Vickers Armstrong (Supermarine) Spitfire Mk. XI
(1947-1955) - overført til Flyvevåbenet 1. november 1950

(Foto fra Orlogsmuseets arkiv)

Type: Fotorekognosceringsfly

Bevæbning: Ingen

Motor:
1 stk. Rolls Royce Merlin 1.650 Hk

Max. hastighed: 679 km/t

Max. højde: 13.500 m

Max. vægt: 3.583 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

11,23 m - 9,55 m - 3,85 m

Fabrik:
Vickers-Armstrong (Supermarine) Ltd., Storbritannien

Enheder (placering):

3 stk. (2. Luftflotille i Kastrup)

Consolidated PBY-5A Catalina
(1947-1968) - overført til Flyvevåbenet 1. november 1950

(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske Samling)

Type: Rekognosceringsfly/søredning

Bevæbning: Ingen

Motor:
2 stk. Pratt & Whitney R-1830-S3C4 á 1.200 Hk

Max. hastighed: 314 km/t

Max. højde: 5.500 m

Max. vægt: 15.425 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

31,72 m - 19,52 m - 5,65 m

Fabrik:
Consolidated Vultee Aircraft Corp., USA

Enheder (placering):

6 stk. (Catalina-gruppen ved 1. Luft-flotille, Luftmarinestation København)

Gloster Meteor F. Mk. 4
(1949-1957) - overført til Flyvevåbenet 1. november 1950

(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske Samling)

Type: Jagerfly

Bevæbning:
4 stk. 20 mm Maskinkanoner
Raketter eller 900 kg bomber

Motor:
2 stk. Rolls Royce Derwent à 1.590 kg st.

Max. hastighed: 940 km/t

Max. højde: 14.000 m

Max. vægt: 6.885 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

11,30 m - 13,20 m - 3,96 m

Fabrik:
Gloster Aircraft Co., Storbritannien

Enheder (placering):

20 stk. (3. Luftflotille i Karup)

Gloster Meteor T. Mk. 7
(1950-1957) - overført til Flyvevåbenet 1. november 1950

(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske Samling)

Type: To-sædet træningsfly

Bevæbning: Ingen

Motor:
2 stk. Rolls Royce Derwent à 1.590 kg st.

Max. hastighed: 940 km/t

Max. højde: 11.000 m

Max. vægt: 6.410 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

11,30 m - 13,20 m - 3,96 m

Fabrik:
Gloster Aircraft Co., Storbritannien

Enheder (placering):

3 stk. (3. Luftflotille i Karup)

Du kan vælge en anden periode her:

| 1912-1918 | 1919-1940 | 1962-  |

|Til toppen

Kildehenvisninger:

&

Dansk Marineflyvning 1911-1998, af Niels M. Probst, Orlogsmuseet, København 1998 (ISBN 87-87720-15-9)

&

Dansk Militærflyvnings - Hvornår skete det, af Hans A. Schrøder, Flyvevåbnets Bibliotek 2000 (ISBN 87-987748-0-8)

&

Danske Militærfly, af Niels Jensen, Clausen Bøger, 1978 (ISBN 87-11-03877-2)

"

Flyvertaktisk Kommando

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Er der glemt nogen eller noget?

Kan du hjælpe med til at supplere flådelisterne eller de enkelte
datablade, har du evt. personlige oplysninger, fotos, arkiver,
du kan bidrage med, så send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 30. december 2003

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger