|
|
Flådelister (1945-1950):
Marinens Flyvevæsen
På disse flådelister finder du en oversigt
aeroplaner, hydroplaner, flyve-maskiner og helikoptere, der siden starten
i 1912 og til dato har indgået i Marinens Flyvevæsen og senere Søværnets
Flyvetjeneste.
Ved oprettelsen af Flyvevåbnet i 1950 blev
alle flyene overført hertil, og fra 1962 har Søværnets Flyvetjeneste
udelukkende opereret helikoptere pri-mært til anvendelse ombord i
inspektionsskibene.
Listen over fly og helikoptere mm. er opstillet i kronologisk orden.
For over-skuelighedens skyld er flyene mm. fordelt på perioder.
Du kan vælge en anden periode her:
|
1912-1918
|
1919-1940
|
1962- |
Percival P.44 Proctor Mk. III
(1945-1951) - overført til Flyvevåbenet 1.
november 1950 |
(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske
Samling) |
Type:
Trænings-/Forbindelsesfly
Bevæbning:
Ingen
Motor: 1 stk.
De Havilland Gipsy Queen 208 Hk
Max. hastighed:
253 km/t
Max. højde:
4.250 m
Max. vægt:
1.587 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
12,00 m - 8,60 m - 2,38 m
Fabrik:
Percival Aircraft Ltd., Storbritannien
Enheder (placering):
6 stk. (1. og 2. Luftflotille) |
Kramme & Zeuthen KZ-III
(1946-1951) - overført til Flyvevåbenet 1.
november 1950 |
(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske
Samling) |
Type: Forbindelsesfly
Bevæbning:
Ingen
Motor: 1 stk.
Blackburn Cirrus Minor 90 Hk
Max. hastighed:
185 km/t
Max. højde:
4.000 m
Max. vægt:
650 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
9,60 m - 6,60 m - 2,10 m
Fabrik:
Skandinavisk Aeroindustri A/S, København
Enheder (placering):
2 stk. |
Kramme & Zeuthen KZ-IIT
(1946-1955) - overført til Flyvevåbenet 1.
november 1950 |
(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske
Samling) |
Type:
To-sædet træningsfly
Bevæbning:
Ingen
Motor: 1 stk.
De Havilland Gipsy Major X 145 Hk
Max. hastighed:
235 km/t
Max. højde:
5.000 m
Max. vægt:
850 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
10,20 m - 7,50 m - 2,10 m
Fabrik:
Skandinavisk Aeroindustri A/S, København
Enheder (placering):
15 stk. (Fordelt mellem Marinens
Fly-vevæsen og Hærens Flyvetropper på Luftmarinestation Avnø) |
Airspeed A.S. 10 Oxford Mk. I og II
(1946-1955) -
overført til Flyvevåbenet 1. november 1950 |
(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske
Samling) |
Type:
To-motorers træningsfly og forbindelsesfly
Bevæbning:
Ingen
Motor: 2 stk.
Armstrong Siddeley Cheetah X á 355 Hk
Max. hastighed:
301 km/t
Max. højde:
6.000 m
Max. vægt:
3.450 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
16,25 m - 10,50 m - 3,38 m
Fabrik:
Airspeed Ltd., Storbritannien
Enheder (placering):
48 stk. (Fordelt mellem Marinens
Fly-vevæsen og Hærens Flyvetropper) |
North American Harvard
(1946-1959) -
overført til Flyvevåbenet 1. november 1950 |
(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske
Samling) |
Type:
To-sædet træningsfly
Bevæbning:
Ingen
Motor: 1 stk.
Pratt & Whitney R-1340-S3H1 Wasp 550 Hk
Max. hastighed:
331 km/t
Max. højde:
7.000 m
Max. vægt:
2.385 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
12,90 m - 8,80 m - 3,50 m
Fabrik:
North American Aviation Inc., USA
Enheder (placering):
31 stk. (Fordelt mellem Marinens
Fly-vevæsen og Hærens Flyvetropper til den fælles flyveruddannelse) |
Supermarine Sea Otter Mk. II
(1946-1952) -
overført til Flyvevåbenet 1. november 1950 |
(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske
Samling) |
Type:
Rekognosceringsfly/søredning
Bevæbning:
Ingen
Motor: 1 stk.
Bristol Mercury 855 Hk
Max. hastighed:
241 km/t
Max. højde:
5.000 m
Max. vægt:
4.540 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
14,02 m - 12,12 m - 4,93 m
Fabrik:
Vickers-Armstrong (Supermarine) Ltd.,
Storbritannien
Enheder (placering):
7 stk. (1. Luftflotille,
Luftmarinesta-tion København) |
Vickers Armstrong (Supermarine)
Spitfire Mk. IXE
(1947-1955) -
overført til
Flyvevåbenet 1. november 1950 |
(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske
Samling) |
Type:
Jagerfly
Bevæbning:
2 stk. 20 mm Maskinkanoner
4 stk. 12,7 mm Maskingeværer
Motor:
1 stk. Rolls Royce Merlin 1.650 Hk
Max. hastighed:
655 km/t
Max. højde:
13.500 m
Max. vægt:
3.400 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
11,23 m - 9,46 m - 3,85 m
Fabrik:
Vickers-Armstrong (Supermarine) Ltd.,
Storbritannien
Enheder (placering):
12 stk. (2. Luftflotille i Kastrup) |
Vickers Armstrong (Supermarine)
Spitfire Mk. XI
(1947-1955) - overført til Flyvevåbenet 1.
november 1950 |
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv) |
Type:
Fotorekognosceringsfly
Bevæbning:
Ingen
Motor:
1 stk. Rolls Royce Merlin 1.650 Hk
Max. hastighed:
679 km/t
Max. højde:
13.500 m
Max. vægt:
3.583 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
11,23 m - 9,55 m - 3,85 m
Fabrik:
Vickers-Armstrong (Supermarine) Ltd.,
Storbritannien
Enheder (placering):
3 stk. (2. Luftflotille i Kastrup) |
Consolidated PBY-5A Catalina
(1947-1968) -
overført til
Flyvevåbenet 1. november 1950 |
(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske
Samling) |
Type:
Rekognosceringsfly/søredning
Bevæbning:
Ingen
Motor:
2 stk. Pratt & Whitney R-1830-S3C4 á 1.200 Hk
Max. hastighed:
314 km/t
Max. højde:
5.500 m
Max. vægt:
15.425 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
31,72 m - 19,52 m - 5,65 m
Fabrik:
Consolidated Vultee Aircraft Corp., USA
Enheder (placering):
6 stk. (Catalina-gruppen ved 1.
Luft-flotille, Luftmarinestation København) |
Gloster Meteor F. Mk. 4
(1949-1957) - overført til Flyvevåbenet 1.
november 1950 |
(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske
Samling) |
Type:
Jagerfly
Bevæbning:
4 stk. 20 mm Maskinkanoner
Raketter eller 900 kg bomber
Motor:
2 stk. Rolls Royce Derwent à 1.590 kg st.
Max. hastighed:
940 km/t
Max. højde:
14.000 m
Max. vægt:
6.885 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
11,30 m - 13,20 m - 3,96 m
Fabrik:
Gloster Aircraft Co., Storbritannien
Enheder (placering):
20 stk. (3. Luftflotille i Karup) |
Gloster Meteor T. Mk. 7
(1950-1957) - overført til Flyvevåbenet 1.
november 1950 |
(Foto fra
Flyvevåbnets Historiske
Samling) |
Type:
To-sædet træningsfly
Bevæbning:
Ingen
Motor:
2 stk. Rolls Royce Derwent à 1.590 kg st.
Max. hastighed:
940 km/t
Max. højde:
11.000 m
Max. vægt:
6.410 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
11,30 m - 13,20 m - 3,96 m
Fabrik:
Gloster Aircraft Co., Storbritannien
Enheder (placering):
3 stk. (3. Luftflotille i Karup) |
Du kan vælge en anden periode her:
|
1912-1918
|
1919-1940
|
1962- |
|Til toppen
Kildehenvisninger: |
& |
Dansk Marineflyvning 1911-1998,
af Niels M. Probst,
Orlogsmuseet, København 1998 (ISBN 87-87720-15-9) |
|
& |
Dansk Militærflyvnings - Hvornår skete
det, af Hans A. Schrøder,
Flyvevåbnets Bibliotek 2000 (ISBN 87-987748-0-8) |
|
& |
Danske Militærfly,
af Niels Jensen,
Clausen Bøger, 1978 (ISBN 87-11-03877-2) |
|
" |
Flyvertaktisk Kommando |
|
44Der henvises også til
Maritim Bibliografi |
- Er der glemt nogen eller noget?
Kan du hjælpe med til at supplere flådelisterne
eller de enkelte
datablade,
har du evt. personlige oplysninger, fotos, arkiver,
du kan bidrage med,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|
|
-
|