|
|
Flådelister (1919-1940):
Marinens Flyvevæsen
På disse flådelister finder du en oversigt
aeroplaner, hydroplaner, flyve-maskiner og helikoptere, der siden starten
i 1912 og til dato har indgået i Marinens Flyvevæsen og senere Søværnets
Flyvetjeneste.
Ved oprettelsen af Flyvevåbnet i 1950 blev
alle flyene overført hertil, og fra 1962 har Søværnets Flyvetjeneste
udelukkende opereret helikoptere pri-mært til anvendelse ombord i
inspektionsskibene.
Listen over fly og helikoptere mm. er opstillet i kronologisk orden.
For over-skuelighedens skyld er flyene mm. fordelt på perioder.
Du kan vælge en anden periode her:
|
1912-1918
|
1945-1950
|
1962- |
Typebetegnelse i parentes efter navnet er den
danske typebetegnelse, der blev indført i 1921. Du kan læse mere om
de danske betegnelser nederst på siden.
Friedrichshafen F.F.49 (H.B. II)
(1919-1926) |
(Foto fra
Forsvarets Fotogalleri) |
Type:
Rekognosceringsfly
Bevæbning:
1 stk. 8 mm Maskingevær
Motor: 1 stk.
Benz 220 Hk
Max. hastighed:
127 km/t
Max. højde:
Ej oplyst
Max. vægt:
2.120 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
16,70 m - 11,60 m - 4,12 m
Fabrik:
Flugzeugbau Friedrichshafen GmbH, Tyskland
Enheder (placering):
7 stk.
(Flyvebådsstation København, den senere Luftmarinestation på
Margre-theholm) |
Hansa-Brandenburg W.29 (H.M. I)
(1919-1930) |
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv) |
Type:
Rekognosceringsfly
Bevæbning:
1 stk. 8 mm Maskingevær
Motor: 1 stk.
160 Hk OV-motor
Max. hastighed:
165 km/t
Max. højde:
Ej oplyst
Max. vægt:
1.500 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
13,55 m - 9,33 m - 3,55 m
Fabrik:
Hansa- & Brandenburgische Flugzeug-werke
GmbH, Tyskland (15 stk. byg-get på licens på Orlogsværftet)
Enheder (placering):
16 stk.
(Flyvebådsstation København, den senere Luftmarinestation på
Margre-theholm) |
Curtiss Seagull (F.B. VI)
(1919-1921) |
(Foto fra
Forsvarets Fotogalleri) |
Type:
Rekognosceringsfly
Bevæbning:
Ingen
Motor: 1 stk.
Curtiss K6 160 Hk
Max. hastighed:
116 km/t
Max. højde:
1.150 m
Max. vægt:
1.236 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
15,29 m - 8,79 m - 3,59 m
Fabrik:
Curtiss Aeroplane & Motor Corp., USA
Enheder (placering):
1 stk.
(Flyvebådsstation København, den senere Luftmarinestation på
Margre-theholm) |
Avro 504K (L.B. I)
(1921-1925) |
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv) |
Type:
To-sædet Træningsfly
Bevæbning:
Ingen
Motor: 1 stk.
Gnome 100 Hk
Max. hastighed:
132 km/t
Max. højde:
4.875 m
Max. vægt:
830 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
15,29 m - 8,79 m - 3,59 m
Fabrik:
A. V. Roe & Co. Ltd., Storbritannien (2
stk. blev i 1925 modificeret ved Or-logsværftet til type 504N)
Enheder (placering):
6 stk.
(Marinens Flyveskole, Luftmari-nestation Ringsted) |
Avro 504N (L.B. I)
(1925-1936) |
(Foto fra
Forsvarets Fotogalleri) |
Type:
To-sædet Træningsfly
Bevæbning:
Ingen
Motor: 1 stk.
Armstrong-Siddeley Lynx IV 180 Hk
Max. hastighed:
161 km/t
Max. højde:
4.450 m
Max. vægt:
1.016 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
10,97 m - 8,69 m - 3,63 m
Fabrik:
A. V. Roe & Co. Ltd., Storbritannien
3 bygget på Orlogsværftet (licens)
(2 stk. type 504K blev i 1925 modifi-ceret ved Orlogsværftet til type
504N)
Enheder (placering):
6 stk.
(Marinens Flyveskole, Luftmari-nestation Ringsted, fra 1930
Luftma-rinestation Avnø) |
Hawker Dankok (L.B. II)
(1926-1936) |
(Foto fra
Forsvarets Fotogalleri) |
Type:
Jagerfly
Bevæbning:
2 stk. 8 mm Maskingeværer
Motor: 1 stk.
Armstrong-Siddeley Jaguar IV 385 Hk
Max. hastighed:
220 km/t
Max. højde:
9.600 m
Max. vægt:
1.330 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
9,34 m - 7,84 m - 3,13 m
Fabrik:
H. G. Hawker Engineering Co. Ltd.,
Storbritannien (3 stk.)
12 bygget på Orlogsværftet (licens)
Enheder (placering):
15 stk.
(2. Luftflotille, Luftmarinesta-tion Ringsted) |
De Havilland Moth DH60G/M (L.B. III)
(1928-1940) |
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv) |
Type:
Træningsfly/Forbindelsesfly
Bevæbning:
Ingen
Motor: 1 stk.
De Havilland Gipsy 85 Hk
Max. hastighed:
161 km/t
Max. højde:
3.660 m
Max. vægt:
705 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
9,14 m - 7,29 m - 2,68 m
Fabrik:
De Havilland Aircraft Co. Ltd.,
Storbritannien
Enheder (placering):
5 stk.
(Marinens Flyveskole, Luftmari-nestation Ringsted, fra 1930
Luftma-rinestation Avnø) |
Heinkel H.E.8 (H.M. II)
(1928-1940) |
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv) |
Type:
Rekognosceringsfly
Bevæbning:
2 stk. 8 mm Maskingeværer
8 stk. 12½ kilos Bomber
(Enkelte fly blev i 1936 udstyret med røgudviklingsapparater)
Motor: 1 stk.
Armstrong-Siddeley Jaguar IVC 460 Hk
Max. hastighed:
210 km/t
Max. højde:
5.600 m
Max. vægt:
2.650 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
16,77 m - 11,65 m - 4,40 m
Fabrik:
Heinkel Werke, Tyskland (6 stk.)
16 stk. bygget på Orlogsværftet på licens
Enheder (placering):
22 stk. (1. Luftflotille,
Luftmarinesta-tion København) |
Avro Tutor (L.B. IV)
(1932-1940) |
(Foto fra
Forsvarets Fotogalleri) |
Type:
To-sædet Træningsfly
Bevæbning:
Ingen
Motor: 1 stk.
Armstrong-Siddeley Lynx IVC 215 Hk
Max. hastighed:
196 km/t
Max. højde:
5.000 m
Max. vægt:
1.248 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
10,97 m - 8,08 m - 2,97 m
Fabrik:
A. V. Roe & Co. Ltd., Storbritannien
3 bygget på Orlogsværftet (licens)
Enheder (placering):
5 stk.
(Marinens Flyveskole, Luftmari-nestation Avnø) |
Hawker Dantorp (H.B. III)
(1933-1940) |
(Foto fra
Forsvarets Fotogalleri) |
Type:
Torpedobombefly
Bevæbning:
2 stk. 8 mm Maskingeværer
1 stk. 45 cm Torpedo, eller
400 kg bomber
Motor: 1 stk.
Armstrong-Siddeley Leopard IIIA 800 Hk
Max. hastighed:
206 km/t
Max. højde:
3.810 m
Max. vægt:
4.630 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
17,30 m - 12,09 m - 4,34 m
Fabrik:
Hawker Company, Storbritannien
Enheder (placering):
2 stk. (9. Luftgruppe, senere 1.
Luft-flotille, Luftmarinestation København) |
Hawker Nimrod (L.B. V)
(1934-1940) |
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv) |
Type:
Jagerfly
Bevæbning:
2 stk. 8 mm Maskingeværer
4 stk. 12 kilos Bomber
Motor: 1 stk.
Rolls Royce Krestel IIIS 535 Hk
Max. hastighed:
320 km/t
Max. højde:
9.600 m
Max. vægt:
1.330 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
10,22 m - 8,22 m - 3,10 m
Fabrik:
Hawker Company, Storbritannien (2 stk.)
10 bygget på Orlogsværftet (licens)
Enheder (placering):
12 stk.
(2. Luftflotille, Luftmarinesta-tion Ringsted, fra 1936
Luftmarine-station Avnø) |
Dornier Wal (F.M. I)
(1938-1940) |
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv) |
Type:
Rekognosceringsfly/søredning
Bevæbning:
Ingen
Motor: 2 stk.
BMW VI á 460 Hk
Max. hastighed:
221 km/t
Max. højde:
3.700 m
Max. vægt:
9.500 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
27,20 m - 18,20 m - 4,30 m
Fabrik:
Dornier Werke, Tyskland
Enheder (placering):
1 stk. - PERSSUAK (1. Luftflotille,
Luftmarinestation København) |
Du kan vælge en anden periode her:
|
1912-1918
|
1945-1950
|
1962- |
Danske typebetegnelser:
I 1921 indførte Flyvevæsenet egne
typebetegnelser, der bestod af to bogstaver efterfulgt af et
romertal, der var et serie type-nummer.
Det første bogstav var F for
Flyvebåde, H for Hydroplaner eller L for Landflyvemaskiner.
Det andet bogstav var B for Biplaner
eller M for Monoplaner.
De danske typebetegnelser blev ikke
anvendt igen efter 1945. |
|Til toppen
Kildehenvisninger: |
& |
Dansk Marineflyvning 1911-1998,
af Niels M. Probst,
Orlogsmuseet, København 1998 (ISBN 87-87720-15-9) |
|
& |
Dansk Militærflyvnings - Hvornår skete
det, af Hans A. Schrøder,
Flyvevåbnets Bibliotek 2000 (ISBN 87-987748-0-8) |
|
& |
Danske Militærfly,
af Niels Jensen,
Clausen Bøger, 1978 (ISBN 87-11-03877-2) |
|
& |
De danske militære flyverstyrkers
udvikling 1910-1940, Bind I,
af Paul E. Ancher,
Odense Universitetsforlag (ISBN 87 7838 178 9) |
|
& |
De danske militære flyverstyrkers
udvikling 1940-1945, Bind II, af Paul E. Ancher,
Odense Universitetsforlag (ISBN 87 7838 368 4) |
|
" |
Flyvertaktisk Kommando |
|
44Der henvises også til
Maritim Bibliografi |
- Er der glemt nogen eller noget?
Kan du hjælpe med til at supplere flådelisterne
eller de enkelte
datablade,
har du evt. personlige oplysninger, fotos, arkiver,
du kan bidrage med,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|
|
-
|