|
|
Flådelister (1912-1918):
Marinens Flyvevæsen
På disse flådelister finder du en oversigt
aeroplaner, hydroplaner, flyve-maskiner og helikoptere, der siden starten
i 1912 og til dato har indgået i Marinens Flyvevæsen og senere Søværnets
Flyvetjeneste.
Ved oprettelsen af Flyvevåbnet i 1950 blev
alle flyene overført hertil, og fra 1962 har Søværnets Flyvetjeneste
udelukkende opereret helikoptere pri-mært til anvendelse ombord i
inspektionsskibene.
Listen over fly og helikoptere mm. er opstillet i kronologisk orden.
For over-skuelighedens skyld er flyene mm. fordelt på perioder.
Du kan vælge en anden periode her:
|
1919-1940
|
1945-1950
|
1962- |
Typebetegnelse i parentes efter navnet er den
danske typebetegnelse, der blev indført i 1921. Du kan læse mere om
de danske betegnelser nederst på siden.
Henri Farman
(1912-1913) |
(Foto fra
Forsvarets Fotogalleri) |
Type: Rekognosceringsfly/Træner
Bevæbning: Ingen
Motor: 1 stk. Gnome 50 Hk
Max. hastighed:
80 km/t
Max. højde:
Ej oplyst
Max. vægt:
530 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
10,42 m - 11,23 m - 3,28 m
Fabrik:
Selvbygget af Robert Svendsen
Enheder (placering):
GLENTEN (Marinens Flyveskole, Kløvermarken, København) |
Maurice Farman
(1913) |
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv) |
Type: Rekognosceringsfly/Træner
Bevæbning: Ingen
Motor: 1
stk. Renault V8 80 Hk
Max. hastighed:
82 km/t
Max. højde:
Ej oplyst
Max. vægt:
690 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
15,50 m - 12,05 m - 3,50 m
Fabrik:
Societé Henri & Maurice Farman, Frankrig
Enheder (placering):
ØRNEN (Marinens Flyveskole,
Kløvermarken, København) |
Donnet-Leveque (F.B. I)
(1913-1915) |
(Foto fra
Forsvarets Fotogalleri) |
Type: Rekognosceringsfly/Træner
Bevæbning: Ingen
Motor: 1
stk. Gnome 80 Hk
Max. hastighed:
88 km/t
Max. højde:
Ej oplyst
Max. vægt:
780 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
11,60 m - 7,90 m - 2,80 m
Fabrik:
Franco-British Aviation, Vernon (ombygget ved Orlogsværftet 1914)
Enheder (placering):
MAAGEN, fra 1914 MAAGEN 1
TERNEN, fra 1914 MAAGEN
2
(Marinens Flyveskole, Kløvermarken, København) |
OV's Flyvebåd (F.B. II)
(1914-1919) |
(Foto fra
Forsvarets Fotogalleri) |
Type: Rekognosceringsfly/Træner
Bevæbning: Ingen
Motor: 1
stk. Gnome 80 Hk
Max. hastighed:
90 km/t
Max. højde:
Ej oplyst
Max. vægt:
Ej oplyst
Spændvidde - Længde -
Højde:
11,18 m - 8,49 m - Ej oplyst
Fabrik:
Orlogsværftet, København
Enheder (placering):
MAAGEN 3 mfl. - I alt 8 stk.
(Marinens Flyveskole, Kløvermarken, København, fra 1915 ved
Flyvebåds-station København, den senere Luft-marinestation på
Margretheholm) |
OV's Flyvebåd (F.B. III)
(1916-1924) |
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv) |
Type:
Rekognosceringsfly
Bevæbning:
1 stk. 8 mm Rekylgevær
4 stk. 9 kilos Bomber
Motor: 1
stk. Gnome 100 Hk
Max. hastighed:
90 km/t
Max. højde:
Ej oplyst
Max. vægt:
975 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
11,18 m - 8,49 m - Ej oplyst
Fabrik:
Orlogsværftet, København
Enheder (placering):
MAAGEN 11 mfl. - i alt 10 stk.
(Flyvebådsstation København, den senere Luftmarinestation på
Margre-theholm) |
Friedrichshafen F.F.29
(1917) |
(Foto fra
Forsvarets Fotogalleri) |
Type: Rekognosceringsfly
Bevæbning: Ingen
Motor: 1
stk. Argus 120 Hk
Tophastighed:
105 km/t
Max. højde: Ikke oplyst
Max. vægt:
1.350 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
15,00 m - 14,00 m - Ej oplyst
Fabrik:
Flugzeugbau Friedrichshafen GmbH, Tyskland
Enheder (placering):
1 stk. (gik tabt under bugsering) |
OV's Pontonmaskiner (H.B. I)
(1918-1924) |
(Foto fra
Forsvarets Fotogalleri) |
Type:
Rekognosceringsfly/Træner
Bevæbning:
1 stk. 8 mm Rekylgevær
4 stk. 7,5 kilos Bomber
Motor: 1
stk. Curtiss 160 Hk (senere erstattet af 160 Hk OLV motor)
Max. hastighed:
100 km/t
Max. højde:
Ej oplyst
Max. vægt:
1.600 kg
Spændvidde - Længde -
Højde:
15,16 m - 10,05 m - 3,85 m
Fabrik:
Orlogsværftet, København
Enheder (placering):
4 stk.
(Flyvebådsstation København, den senere Luftmarinestation på
Margre-theholm) |
OV's Flyvebåd (F.B. IV)
(1918-1924) |
(Typen er næsten identisk med
F.B. III,
se denne) |
Type:
Rekognosceringsfly
Bevæbning:
Ej oplyst
Motor: 1
stk. Curtiss 200 Hk
Max. hastighed:
Ej oplyst
Max. højde:
Ej oplyst
Max. vægt:
Ej oplyst
Spændvidde - Længde -
Højde:
Ej oplyst - Ej oplyst - Ej oplyst
Fabrik:
Orlogsværftet, København
Enheder (placering):
2 stk.
(Flyvebådsstation København, den senere Luftmarinestation på
Margre-theholm) |
OV's Flyvebåd (F.B. V)
(1918-1924) |
(Typen er næsten identisk med
F.B. III,
se denne) |
Type:
To-sædet Træningsfly
Bevæbning:
Ingen
Motor: 1
stk. Curtiss 100 Hk
Max. hastighed:
Ej oplyst
Max. højde:
Ej oplyst
Max. vægt:
Ej oplyst
Spændvidde - Længde -
Højde:
Ej oplyst - Ej oplyst - Ej oplyst
Fabrik:
Orlogsværftet, København
Enheder (placering):
3 stk.
(Flyvebådsstation København, den senere Luftmarinestation på
Margre-theholm) |
Du kan vælge en anden periode her:
|
1919-1940
|
1945-1950
|
1962- |
Danske
typebetegnelser:
I 1921 indførte Flyvevæsenet egne
typebetegnelser, der bestod af to bogstaver efterfulgt af et
romertal, der var et serie type-nummer.
Det første bogstav var F for
Flyvebåde, H for Hydroplaner eller L for Landflyvemaskiner.
Det andet bogstav var B for Biplaner
eller M for Monoplaner.
De danske typebetegnelser blev ikke
anvendt igen efter 1945. |
|Til toppen
Kildehenvisninger: |
& |
Dansk Marineflyvning 1911-1998,
af Niels M. Probst,
Orlogsmuseet, København 1998 (ISBN 87-87720-15-9) |
|
& |
Dansk Militærflyvnings - Hvornår skete
det, af Hans A. Schrøder,
Flyvevåbnets Bibliotek 2000 (ISBN 87-987748-0-8) |
|
& |
Danske Militærfly,
af Niels Jensen,
Clausen Bøger, 1978 (ISBN 87-11-03877-2) |
|
& |
De danske militære flyverstyrkers
udvikling 1910-1940, Bind I,
af Paul E. Ancher,
Odense Universitetsforlag (ISBN 87 7838 178 9) |
|
& |
De danske militære flyverstyrkers
udvikling 1940-1945, Bind II, af Paul E. Ancher,
Odense Universitetsforlag (ISBN 87 7838 368 4) |
|
" |
Flyvertaktisk Kommando |
|
44Der henvises også til
Maritim Bibliografi |
- Er der glemt nogen eller noget?
Kan du hjælpe med til at supplere flådelisterne
eller de enkelte
datablade,
har du evt. personlige oplysninger, fotos, arkiver,
du kan bidrage med,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|
|
-
|