|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20074Droner på skovtur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Droner på skovtur:
Hvad laver fire fartøjer
dog midt i en
|
Baggrunden Anskaffelsen af de fjernstyrede mine-rydningsmoduler (MRD-klassen) ske-te som en del af Standardflex 300-systemet (FLYVEFISKEN-klassen). De to første moduler indgik i flåden i 1991, hvor de oprindelig blev be-nævnt MRF1 og MRF2, en benæv-nelse der blev ændret i 1993 til MRD1 og MRD2. Der blev gennemført en omfattende øvelsesvirksomhed med dette nye våbensystem. I 1995 blev antallet udvidet til fire, da MRD3 og MRD4 indgik i flådens tal, fulgt op året efter (1996) af MRD5 og MRD6. Tilsyneladende havde indfasningen fungeret tilfredsstillende, siden man fortsatte bygningen af nye fartøjer. Men meget snart konkluderede "nogen", at MRD'erne var for små, og at der i stedet skulle bygges en større udgave! Udskiftning Ønsket om nogle større fjernstyrede minerydningsdroner vandt gehør, og i perioden 1998-99 indgik fire nye og større droner, benævnt MSF-klassen, så i flådens tal. De nye fartøjer var ca. 8 meter læn-gere og vejede næsten fire gang så meget, nemlig 125 tons. Meget af den tekniske udrustning, herunder slæbesonaren, blev over-flyttet fra MRD'erne til MSF'erne, og rollen for de oprindelige mineryd-ningsdroner så nu ud til at være udspillet. Spørgsmålet var nu blot, hvad man skulle stille om med de oprindelige seks enheder af MRD-klassen? Pris 39,6 millioner Den samlede anskaffelsessum for selve skibsplatformene var iflg. Forsvarets Materieltjeneste 39,6 mill. kr. i januar 1993-niveau, eller om-kring 6,6 mill. kr. pr. fartøj, så de var ikke bare lige at kassere. Så umiddelbart lod man blot fartøjer-ne ligge oplagte i Frederikshavn. Omkring årsskiftet 2002/2003 blev det af "nogen" besluttet, at to af far-tøjerne, MRD3 og MRD4, skulle for-blive ved flådestationerne i henholds-vis Frederikshavn og Korsør som reserve for de tjenestegørende MSF'ere. |
MRD4 er det eneste fartøj med vand
under kølen, det ses her i Korsør.
MRD3 på land i Frederikshavn med
MRD5 og 6 med oversavede master
inden flytningen til depotet.
På MRD6 ses tydeligt overskæringen |
De øvrige fire fartøjer skulle bringes på land og deponeres på depotet i Jerup.
Hvorfor dog?
Umiddelbart kan man undre sig over, at Søværnet ikke vælger at sælge de fire tilsyneladende overflødige fartøjer, i stedet for at kannibalisere dem, og lægge dem op på land.
3 års oplægning uden nogen form for vedligehold ude midt i en skov, øger ikke et fartøjs værdi i en salgssituation, men måske "nogen" har ønsket dem gemt af vejen?
Det kunne egentlig have været så godt, men så endte det måske blot ude i skoven!
Man kan så undre sig over, hvorfor de fire oplagte og kannibaliserede fartøjer fortsat er medtaget på de officielle flådelister?
Her ses minerydningsdronerne MRF1 (MRD1) og MRF2 (MRD2)
under øvelse med patruljefartøjet
HAVKATTEN i rollen som moderskib.
(Foto: Søværnet)
Relaterede historier:
4Minerydningsdroner skrottes - 18/09/2008
4Google viser MRD'er - 01/01/2008
4Droner på skovtur - 22/04/2007
Kildehenvisninger: |
||
" |
Forsvarets Materieltjeneste - København |
|
" |
Søværnet 2. Eskadre - Korsør |
|
" |
Søværnets operative Kommando, Århus. |
|
44Der henvises også til Maritim Bibliografi |
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET: |
10-03-2009: -
09-03-2009: -
08-03-2009: -
26-02-2009: -
19-02-2009: |
-
Denne side er senest opdateret: -
Denne side er oprindeligt udgivet: 22. april 2007
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger