US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20074Standby ved færgebrand

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Standby ved færgebrand:

OLFERT FISCHER og tre redningshelikoptere var på plads i Skagerrak

En brand i maskinrummet på færgen PETER WESSEL ud-løste hektisk aktivitet ud for Hirtshals og i rednings-centralen i Århus.

Redningshelikoptere og korvetten OLFERT FISCHER er klar til at være klar

Redningshelikoptere og korvetten OLFERT FISCHER er klar til at være klar,
i baggrunden færgen PETER WESSEL.
(Foto:
Flyvertaktisk Kommando)

Af Johnny E. Balsved

Tidligt torsdag morgen, 22. marts, modtog Søværnets operative Kommando en meddelelse om, at der var udbrudt brand om bord på færgen PETER WESSEL, der var på vej fra Larvik i Norge til Hirtshals med 346 personer om bord. Færgen befandt sig på det tidspunkt ca. 12 sømil (eller 22 km) nord-vest for Hirtshals.

Travlhed i JRCC

Meldingen om branden på færgen udløste hektisk aktivitet i den fælles redningscentral JRCC (Joint Rescue Coordination Center) i Århus, der kl. 0752 forberedte en større redningsaktion.

Redningsbåde fra Hirtshals, Skagen og Hanstholm redningsstationer blev alarmeret og sammen med inspektionsskibet NORDSØEN sendt til assistance.

To redningshelikoptere blev alarmeret og umiddelbart flyttet til Nordjylland for at være tættere på færgen. Korvetten OLFERT FISCHER, der var under forlægning fra Norge til Danmark, var i umiddelbar nærhed og gik øjeblikkelig til assistance.

Civile skibe i området blev ligeledes anmodet om at være klar til at yde assistance.

Branden om bord

Branden opstod formentlig i en el-tavle i maskinrummet og blev opdaget kl. 0640 af skibets besætning, der omgående gik i gang med brand-bekæmpelse.

Som en del af sikkerhedsprocedurerne blev passagererne samlet i en restaurant forude i skibet, medens brandbekæmpelsen var i gang, og samtidig blev redningsbåde mm. klargjort med henblik på en eventuel evakuering af passagerer og besætning.

Fra flere skibe i området blev der overført brandslukkere (CO2 slukkere) til færgen, og det lykkedes for færgens besætning at få kontrol med branden i maskinrummet på ca. 2 timer, og den nåede heldigvis aldrig at sprede sig fra maskinrummet.

Klar til evakuering

Flere redningsfartøjer, OLFERT FISCHER og tre redningshelikoptere var klar til at evakuere passager og besætning, hvis det skulle blive nødvendigt, men beredskabet kom ikke i brug.

Tilstedeværelsen af tre helikoptere, en S-61 og to EH101, var bl.a. med til at vise passagerer og besætning, at hjælpen er nær, og hvis de skal flyttes fra færgen, så kan helikopterne hjælpe med det.

Et enkelt 20 årig besætningsmedlem blev evakueret fra færgen, da man frygtede, at han havde fået røgforgiftning. Evakueringen blev foretaget af en S-61 helikopter, som omgående fløj ham til Aalborg.

Kaptajnen, passagererne og de øvrige besætningsmedlemmer kunne efter-følgende melde alt vel om bord.

Bugseres til Frederikshavn

Branden i de elektriske installationer medførte, at skibet ikke kunne sejle for egen kraft, hvorfor det blev besluttet at tilkalde en slæbebåd, der kunne slæbe færgen til Frederikshavn.

Passagerer og besætning kunne derfor imødese en lidt længere rejse end oprindelig planlagt.

Da slæbebåden nåede frem kunne redningsberedskabet aflyses, idet kor-vetten OLFERT FISCHER dog fulgtes med færgen rundt om Skagen.

De nye EH101 redningshelikoptere deltog for første gang i en redningsmission.

De nye EH101 redningshelikoptere deltog for første gang i en redningsmission.
(Foto:
Flyvertaktisk Kommando)

Nye redningshelikoptere i aktion

De nye EH101 redningshelikoptere deltog her for første gang i en rednings-mission. For at forstærke det normale SAR-beredskab, der til dagligt består af tre Sikorsky S-61 helikoptere placeret i henholdsvis Ålborg, Skrydstrup og Roskilde, blev der sendt to af de nye EH101 redningshelikoptere fra Flyvestation Karup til Nordjylland for at give mere løftekapacitet.

En enkelt EH101 kan tage minimum 20 passagerer af gangen, og færgen ville derfor hurtigt kunne tømmes, hvis behovet opstod. Heldigvis blev der ikke behov for assistance fra EH101'erne i denne omgang, men hændelsen viste, at beredskabet er klar når det gælder.

EH101'eren indgår første gang i den normale SAR-vagt ultimo april.

|Til toppen

 Relaterede historier:

4Korvetten hjemme igen - 21/10/2007

4OLFERT FISCHER på langtur - 18/07/2007

4Standby ved færgebrand - 23/03/2007

4OLFERT FISCHER bestod eksamen - 09/03/2007

4Operation Iraqi Freedom (2003) - 19/09-2005

4Korvet i Ørkenstorm (1991) - 20/10/2002

4Med korvetten OLFERT FISCHER i Golfen (1990-91) - 20/10/2002

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Flyvertaktisk Kommando - Karup

"

Forsvarskommandoen - København

"

Søværnets operative Kommando, Århus.

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 23. marts 2007 (22. april 2007)

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger