US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20074Kanonskjoldet revet af

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Kanonskjoldet revet af:

Inspektionsskibet THETIS i havari ud for Grønland

Under forlægning fra Færøerne til Grønland slog kraftige bølger ind over fordækket på skibet og slog skjoldet til skibets kanon i stykker.

Inspektionsskibet THETIS anløber København, 31. august 2007

THETIS ses her i mere roligt vejr under anløb af København 31. august 2007.
(Foto: Johnny E. Balsved)

Af Johnny E. Balsved

Under forlægning fra området omkring Færøerne til Grønland slog kraftige bølger blandt andet ind over fordækket på inspektionsskibet THETIS og slog skjoldet til skibets 76 mm Maskinkanon M/85 i stykker.

Det lykkedes ikke at redde skjoldet, men efter tre forsøg i det hårde vejr lykkedes det at få stoppet en mulig lækage fra kanonens affutage.

Ifølge det oplyste skete der kun materiel skade, ingen mennesker kom noget til, selv nogle nok har været lidt trætte efter et hårdt job på fordækket i høj sø.

Journalist Pernille Kroer fra Søværnets operative Kommando (redaktør af Søværnsorientering), der befinder sig om bord på inspektionsskibet i forbindelse med togtet, beretter følgende:

Tre udbedringsforsøg

Allerede natten til mandag revnede skjoldet til kanonen på THETIS efter slag af voldsomme bølger, der skyllede ind over skibets fordæk.

Tre mand måtte derfor på dækket i det hårde vejr for at afskærme kanonen med en kraftig presenning.

I nat rev presenningen sig løs, og i stedet blev skjoldet repareret med træplader, der blev skruet ind i skjoldet.

Men heller ikke dét kunne holde til naturens kræfter.

Klokken 08:00 tirsdag morgen, lokal tid, 230 sømil fra Grønland, gjorde et par kæmpebølger det helt af med kanonskoldet.

Det blev revet af, og ikke kun kanonen stod ubeskyttet.

Da skjoldet nu helt manglede, var der således direkte hul ned til containerrummet under kanonen.

Derfor måtte THETIS ligge stille i rum sø, mens kanonen endnu en gang blev dækket af.

Vinden var på dette tidspunkt på 15 meter/sekund, men heldigvis med udsigt til, at blæsten ville løje af senere på tirsdagen.

Et par voldsomme bølger skyllede ind over fordækket og rev kanonskjoldet af.

Det flænsede skjold blev skubbet over bord, der var ikke andre muligheder for at fjerne det fra fordækket.
Fotos: Pernille Kroer, journalist, SOK

Klik på billederne for stor størrelse...

Klokken 11:30 var kanonen endnu en gang dækket af, og inspektions-skibet kunne fortsætte sin forlægning mod Prins Christians Sund i Grønland.

Planen er at få reservedele fløjet ind til Nuuk, så kanonen igen kan blive afskærmet med det nødvendige skjold, slutter Pernille Kroer fra SOK.

Årsagen ukendt

Udover at det nævnes, at skjoldet blev slået i stykker af bølger i hårdt vejr, foreligger der endnu ikke yderligere oplysninger om årsagen.

Inspektionsskibene af THETIS-klassen er bygget til hårdt vejr, hvilket de har bevist ved flere lejligheder, også i vejr der var langt værre, end det til-syneladende var på tidspunktet for dette havari.

Ifølge oplysninger fra Danmarks Meteorologiske Institut var middelvinden i mandags omkring 24 m/sek. og bølgehøjden mellem 4-6 meter, så der var vel næppe tale om magsvejr.

Set med nordatlantiske øjne kan dette vel ikke betragtes som voldsomt vejr, men Nordatlanten kan ind imellem byde på nogle ekstremt høje og overraskende bølger.

Der er vel næppe tale om metaltræthed, idet skjoldet til Søværnets 76 mm Maskinkanon M/85 er produceret af glasfiber!

Tilbage som inspektionsskib

THETIS havde efter forskole tilbragt nogle uger med fiskeriinspektion omkring Færøerne og er nu på vej til Grønland, hvor inspektionerne fortsætter langs den grønlandske vestkyst.

Skibet var på sit første togt tilbage i rollen som inspektionsskib efter i en årrække primært at have fungeret som kommandoskib og platform for bl.a. Søværnets Taktiske Stab.

Funktionen som kommandoskib er nu overtaget af støtteskibet ABSALON, ligesom også det andet støtteskib, ESBERN SNARE, kan overtage rollen, når det til næste forår erklæres teknisk færdigt.

 

Læs evt. også historien på SOK's hjemmeside.

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Søværnets operative Kommando, Århus.

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: 13. november 2007

Denne side er oprindeligt udgivet: 7. november 2007

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger