|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20074Kanonskjoldet revet af |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kanonskjoldet revet af:Inspektionsskibet THETIS i havari ud for GrønlandUnder forlægning fra Færøerne til Grønland slog kraftige bølger ind over fordækket på skibet og slog skjoldet til skibets kanon i stykker.
THETIS
ses her i mere roligt vejr under anløb af
København 31. august 2007. Af Johnny E. Balsved Under forlægning fra området omkring Færøerne til Grønland slog kraftige bølger blandt andet ind over fordækket på inspektionsskibet THETIS og slog skjoldet til skibets 76 mm Maskinkanon M/85 i stykker. Det lykkedes ikke at redde skjoldet, men efter tre forsøg i det hårde vejr lykkedes det at få stoppet en mulig lækage fra kanonens affutage. Ifølge det oplyste skete der kun materiel skade, ingen mennesker kom noget til, selv nogle nok har været lidt trætte efter et hårdt job på fordækket i høj sø. Journalist Pernille Kroer fra Søværnets operative Kommando (redaktør af Søværnsorientering), der befinder sig om bord på inspektionsskibet i forbindelse med togtet, beretter følgende: Tre udbedringsforsøg
Klokken 11:30 var kanonen endnu en gang dækket af, og inspektions-skibet kunne fortsætte sin forlægning mod Prins Christians Sund i Grønland. Planen er at få reservedele fløjet ind til Nuuk, så kanonen igen kan blive afskærmet med det nødvendige skjold, slutter Pernille Kroer fra SOK. Årsagen ukendt Udover at det nævnes, at skjoldet blev slået i stykker af bølger i hårdt vejr, foreligger der endnu ikke yderligere oplysninger om årsagen. Inspektionsskibene af THETIS-klassen er bygget til hårdt vejr, hvilket de har bevist ved flere lejligheder, også i vejr der var langt værre, end det til-syneladende var på tidspunktet for dette havari. Ifølge oplysninger fra Danmarks Meteorologiske Institut var middelvinden i mandags omkring 24 m/sek. og bølgehøjden mellem 4-6 meter, så der var vel næppe tale om magsvejr. Set med nordatlantiske øjne kan dette vel ikke betragtes som voldsomt vejr, men Nordatlanten kan ind imellem byde på nogle ekstremt høje og overraskende bølger. Der er vel næppe tale om metaltræthed, idet skjoldet til Søværnets 76 mm Maskinkanon M/85 er produceret af glasfiber! Tilbage som inspektionsskib THETIS havde efter forskole tilbragt nogle uger med fiskeriinspektion omkring Færøerne og er nu på vej til Grønland, hvor inspektionerne fortsætter langs den grønlandske vestkyst. Skibet var på sit første togt tilbage i rollen som inspektionsskib efter i en årrække primært at have fungeret som kommandoskib og platform for bl.a. Søværnets Taktiske Stab. Funktionen som kommandoskib er nu overtaget af støtteskibet ABSALON, ligesom også det andet støtteskib, ESBERN SNARE, kan overtage rollen, når det til næste forår erklæres teknisk færdigt.
Læs evt. også historien på SOK's hjemmeside.
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: 13. november 2007 Denne side er oprindeligt udgivet: 7. november 2007 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |