|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20064Canadisk helikopterstyrt |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Canadisk helikopterstyrt:
Canadisk Sea King
flådehelikopter styrtet
|
Helikopteren var i gang med lan-dingsøvelser, da ulykken skete, og det er fortsat uklart om det var mekaniske eller menneskelige årsager, der forårsagede styrtet. Det var mørkt i området, men med god sigtbarhed. Helikopter var ved at foretage en lan-ding på destroyerens agterdæk, da den vendte og påbegyndte en ny ind-flyvning. Under den anden indflyvning endte helikopteren pludselig i vandet. Besætningen var umiddelbart i stand til at forlade den styrtede helikopter, og inden for blot 10 minutter kunne lægerne om bord på ATHABASKAN undersøge besætningsmedlemmerne. Sea King'en vendte kort efter om på ryggen, holdt sig flydende for en kort stund, hvorefter den sank på 16 meter vand. |
En canadisk CH-124 Sea King. |
Ligesom i det danske flyvevåben er også de canadiske piloter trænet i at kunne forlade en nødstedt helikopter, hvilket formentlig også i dette tilfæl-de har afværget større ulykker.
Ikke første uheld
For nærværende er årsagen til styrtet fortsat uopklaret, men et hold cana-diske eksperter er sammen med danske på vej til ulykkesstedet for om muligt at finde årsagen, ligesom der vil blive gjort forsøg på at hæve heli-kopteren fra de 16 meters dybde.
Uheldet er blot et i en lang række af uheld, der har ramt de efterhånden aldersstegne CH-124 Sea King helikoptere i den canadiske flåde, hvor helikopteren har gjort tjeneste siden begyndelsen af 1960'erne.
I de seneste år er der sket fire alvorlige ulykker med denne type, ulykker der har krævet mindst 10 menneskeliv.
Den canadiske regering har sidste år bestilt 28 stk. Sikorsky H-92 Super-hawks, der skal erstatte de mere end 40 år gamle helikoptere. I Canada får denne helikopter betegnelsen CH-148 Cyclone, men den første leveres først i 2008 og forventes først operativ i 2009.
Sea King vil således fortsat skulle tjenestegøre indtil 2011.
Antiubåds helikopter
Den canadiske CH-124 Sea King er meget lig den danske S-61 helikopter, men hvor de danske primært anvendes til søredningsaktioner mm., så der CH-124 primært blevet anvendt som antiubåds helikopter for den canadis-ke flåde.
CH-124'en er i flåden blevet anvendt som en integreret del af skibenes våben systemer.
De danske Sea King helikopter, der opereres af flyvevåbnet er allerede under udfasning, idet den første EH-101 Merlin Joint Supporter blev leveret i januar 2006.
Forbliver på stedet
HMCS ATHABASKAN indgår for tiden som flagskib i SNMG 1 (Standing NATO Maritime Group 1), der i den forløbne uge har deltaget i den danske nationale øvelse SQUADEX 5.
Destroyeren har en besætning på omkring 300 mand.
NATO flådestyrken består ud over den canadiske destroyer også af USS SIMPSON (USA), FGS MECKLENBURG-VORPOMMERN (Tyskland), ORP GENERAL KAZIMIERZ PULASKI (Polen) og PNS VASCO DA GAMA (Portu-gal).
Styrken har planlagt weekend besøg i Århus, men ATHABASKAN vil blive lidt forsinket, da skibet vil forblive på ulykkesstedet indtil et tilkaldt bjerg-ningsfartøj kommer til stede for at hæve helikopteren.
Standing NATO Maritime Group 1 ses her i januar 2006
med
den canadiske destroyer HMCS ATHABASKAN forrest.
(Foto:
Canadian National Defence)
Kildehenvisninger: |
||
" |
|
|
" |
CBC.ca - Canada's News |
|
" |
|
|
" |
Søværnets operative Kommando, Århus. |
|
44Der henvises også til Maritim Bibliografi |
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET: |
10-03-2009: -
09-03-2009: -
08-03-2009: -
26-02-2009: -
19-02-2009: |
-
Denne side er senest opdateret: -
Denne side er oprindeligt udgivet: 3. februar 2006
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger