|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20054Hjemad for halv kraft |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Hjemad for halv kraft:Begynder alderen at trykke den 25 år gamle korvet?For anden gang inden for blot én måned måtte korvetten NIELS JUEL opgive at deltage i NATO's stående styrke på grund af havari på det 25 år gamle maskineri. Efter to alvorlige motorhavarier inden for blot én måned, som har betydet at NIELS JUEL ikke har kunnet gennemføre de planlagte opgaver, rejser spørgsmålet sig selvfølgelig om, hvorvidt alderen er ved at indhente de efterhånden 25 år gamle enheder af NIELS JUEL-klassen? Af Johnny E. Balsved For anden gang inden for blot én måned måtte korvetten NIELS JUEL opgive at deltage i NATO's stående styrke på grund af havari på det 25 år gamle maskineri. Korvetten indgik ellers i NATO's stående styrke, den såkaldte SNMG1.
Korvetten
NIELS JUEL ses her medens der stadig var fuld kraft på turbinerne. Første havari I begyndelsen af november måtte NIELS JUEL trække sig ud af øvelsen NEPTUNE WARRIOR/JMC 053 ud for Skotlands kyst på grund af en lækage i kølevandssystemet. Umiddelbart troede man, at havariet kunne løses om bord, men det viste sig snarest, at korvetten var nødt til at returnere til værft for at løse proble-met. Af sikkerhedshensyn blev korvetten derfor eskorteret tilbage til Frederiks-havn af sit søsterskib PETER TORDENSKIOLD for nødvendig reparation på værft. Umiddelbart blev det vurderet, at reparationen ville tage et par dage, hvor-efter NIELS JUEL atter kunne genindtræde på sin plads i SNMG1, hvilket også viste sig at holde stik. Atter havari Efter nogle dages værftsophold kunne korvetten atter indtræde i øvelserne med SNMG1, men under den planlagte forlægning mod Middelhavet fik NIELS JUEL atter tekniske problemer, denne gang med en oliepumpe på gearet. Under fejlsøgningen blev korvetten taget på slæb af den canadiske fregat HALIFAX, der bugserede NIELS JUEL til den spanske havneby El Ferrol, hvor den ankom fredag 18. november. Med teknisk assistance fra bl.a. Danmark forventedes det at tage ca. 5 dage at gøre korvetten klar til at fortsætte mod Middelhavet for, sammen med resten af SNMG1, at deltage i Operation ACTIVE ENDEAVOUR. I forbindelse med reparationsarbejderne skulle samtidig foretages supple-rende undersøgelser for at tilsikre, der ikke var opstået følgeskader. Retur til Danmark Det viste sig efterfølgende, at reparationerne på NIELS JUELs gear var så omfattende, at det var nødvendigt at returnere til Danmark for at udføre de nødvendige reparationer. På grund af havariet var det kun muligt for korvetten at sejle på en skrue-aksel, hvorfor det atter blev nødvendigt at eskortere NIELS JUEL, da det måtte anses for usikkert, hvorvidt det resterende gear kunne holde hele vejen fra El Ferrol til Danmark. Inspektionsskibet TRITON, der udførte fiskeriinspektion ud for Færøerne blev derfor beordret til El Ferrol i Spanien for, af sikkerhedshensyn, at eskortere korvetten tilbage til Danmark. NIELS JUEL forventes tilbage til Danmark netop i disse dage. Medens TRITON eskorterer NIELS JUEL, vil inspektionsskibets helikopter være placeret på Vagar lufthavn på Færøerne, således at helikopteren sta-dig kan støtte det færøske samfund og udøve suverænitetshåndhævelse, overvågning samt fiskeriinspektion. Seks år til afløsning Efter to alvorlige motorhavarier inden for blot én måned, som har betydet at bl.a. NIELS JUEL ikke har kunnet gennemføre de planlagte opgaver, rejser spørgsmålet sig selvfølgelig om, hvorvidt alderen er ved at indhente de efterhånden 25 år gamle enheder af NIELS JUEL-klassen? Spørgsmålet er naturligvis uafklaret, men det står fast, at der går mindst seks år før afløseren for korvetterne i form af de nye patruljeskibe vil være operationsklare.
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 2. december 2005 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |