US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20044Hverdag til søs

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Korvetten NIELS JUEL.
(Foto fra Orlogsmuseets arkiv)

Hverdag til søs:

Korvetten NIELS JUEL assisterer nødstedt
norsk coaster

Et eksempel på den uforudsigelige hverdag til søs oplevede Korvetten NIELS JUEL natten til mandag ved indsejlingen til Stavanger på Norges vestkyst.

Efter en hård nat i Skagerrak med vindstyrke op til 20 m/s modtog skibet omkring klokken fire en nødmelding fra Rogaland Radio.

En mindre norsk coaster med nærlig fuld ladning på 800 tons havde i det hårde vejr fået alvorlig slagside, antagelig som følge af en læk.

NIELS JUEL befandt sig få sømil fra havaristen og tilbød assistance. Også en norsk lodsbåd, der var på vej mod netop NIELS JUEL for at lodse korvetten sikkert til kaj i Stavanger, var hurtigt på stedet.

I kraft af sin størrelse og udrustning blev NIELS JUEL af de norske myndigheder udpeget til den ansvarlige koordinator på stedet, det der kaldes On Scene Commander. Foruden de to fartøjer blev også en norsk redningshelikopter indsat, for alle eventualiteters skyld.

Fremme ved havaristen blev det besluttet at evakuere fire af seks besætningsmedlemmer fra den norske coaster. De blev uden dramatik overført til lodsbåden.

Det blev herefter vurderet, at situationen var stabil, og at der ikke var umiddelbar fare for menneskeliv.

NIELS JUEL klargjorde imidlertid personel og udstyr til hurtig indsats, dersom en øjeblikkelig indsats skulle blive akut påkrævet i tilfælde af en forværring af situationen, eksempelvis som følge af forskubbet last og deraf følgende risiko for kæntring.

Ligeledes blev det besluttet, at lade den norske helikopter forblive over havaristen, klar til hurtig indsats.

Det blev efterfølgende besluttet at lade skibet forsøge at sejle mod nærmeste havn Tananger, behørigt eskorteret af NIELS JUEL og lodsbåden.

Ud for havnen stødte en norsk slæbebåd til, og det vurderedes, at NIELS JUELs assistance ikke længere var påkrævet.

NIELS JUEL kunne herefter takke af og fortsætte mod Stavanger.

Situationen var udramatisk, men kunne i værste fald på få øjeblikke have udviklet sig i en farlig retning. Denne rutinemæssige assistance viser uforudsigeligheden til søs, men eksponerer også et af de mest sympatiske træk ved søfolk overalt i verden.

Når mennesker er i fare smides alt hvad man har i hænderne, og man kommer til undsætning, hvis man kan hjælpe.

Skønt søværnets enheder som hovedregel er bygget til at løse opgaver af en hel anden karakter, gør besætningernes uddannelse og skibenes udstyr dem velegnede til løsning af søredningsopgaver.

Døgnet rundt har søværnet skibe i danske farvande klar til øjeblikkeligt at yde hjælp til dem, der måtte have behov.

Kildehenvisninger:

"

Søværnets operative Kommando, Aarhus.

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 26. februar 2004

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger