US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4Flådens skibe4Flådelister4Skibsklasser4SØLØVEN-klassen

 

 Historien

 SøværnsNyt

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

4Flåden i dag

4Flåden - alfabetisk

4Flåden - år for år

4Flåden - Typevis

4Skibsklasser

4Skibs Datablade

4Adoptionsbyer

4Definitioner

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

SØLØVEN-klassen (1965-1990)

Torpedobåden SØLØVEN

Torpedobåden SØLØVEN blev bygger i England og ses her på prøvesejlads.
Den var den første af de i alt 6 både i SØLØVEN-klassen.

(Foto: Michael Bern-Martens)

|Flere fotos|

-

Klassifikation

Skibstype:

Motortorpedobåd

Klasse:

SØLØVEN-klassen

-

Enheder i Klassen

Nummer:

Skibsnavn:

Søsat:

Indgået:

Udgået:

P510

SØLØVEN

19/04/1963

15/02/1965

05/07/1990

P511

SØRIDDEREN

22/08/1963

15/02/1965

05/07/1990

P512

SØBJØRNEN

19/08/1964

20/10/1965

05/07/1990

P513

SØHESTEN

31/03/1965

21/06/1966

05/07/1990

P514

SØHUNDEN

12/01/1966

20/12/1966

05/07/1990

P515

SØULVEN

27/04/1966

17/05/1967

05/07/1990

-

Bemærkninger til Klassen

SØLØVEN-klassen er foreløbig Søværnets eneste motortorpedobåde, der er konstrueret som glidebåde, kombineret med gasturbinefremdriften gav dette hastigheder på over 50 knob i godt vejr.

-

Specifikationer

Skibsværft:

De to første både blev bygget hos Vosper Ltd., Portchester, England, medens de resterende 4 både blev bygget på licens på Orlogsværftet.

Design:

Vosper Ltd., England, som en videreudvikling af værftets BRAVE-klasse

Deplacement:

158 tons

Dimensioner:

Længde:

Bredde:

Dybgang:

-

30,33 m

7,85 m

2,15 m

Besætning:

27 mand (5 officerer og 22 befalingsmænd og menige)

Maskineri:

3 stk. Rolls Royce Marine Gasturbiner - 12.750 bhk
2 stk. General Motors Dieselmotorer - 460 bhk
3 stk. skruer

Aktionsradius:

Ikke oplyst

Armering:

1-2 stk. 40 mm Maskinkanon M/48 LvSa (2x1)
2-4 stk. 533 mm Torpedorør (4x1)
2 stk. Raketstyr (på forreste kanon)

Bådene var normalt enten udrustet med en kanon og fire torpedorør eller to kanoner og to torpedorør

10 stk. miner kunne medføres i sidekastningsapparater i stedet for torpedorørene

Fra midten af 1980'erne udskiftedes agterste 40 mm kanon permanent med:

1 stk. 20 mm Maskinkanon M/42 LvSa

Fart:

54 knob (gasturbiner) - 10 knob (dieselmotorer)

|Til toppen

Evt. yderligere bemærkninger

Ingen

-

Flere fotos

HMS BRAVE BORDERER

Torpedobåd af den engel-ske BRAVE-klasse, der var forbillede for den danske SØLØVEN-klasse.
Her ses
BRAVE BORDERER

Torpedobåden SØRIDDEREN

Motortorpedobåden SØRIDDEREN, der ligesom SØLØVEN blev bygget i England, medens de efterfølgende 4 både i klassen blev bygget på Orlogsværftet.
(Foto fra Orlogsmuseet arkiv)

Torpedobåden SØULVEN

Torpedobåden SØULVEN,
man ser tydeligt de tre store udstødningsrør agter for gasturbinerne.

(Foto: Søværnet (Fra Gunnar Olsens arkiv))

Torpedobåden SØHESTEN

Torpedobåden SØHESTEN med fuld mineudrustning
(Foto: Søværnet (Fra Gunnar Olsens arkiv))

|Til toppen

Kildehenvisninger:

&

Flådens skibe og fartøjer 1945-1995, af Gunnar Olsen og Svenn Storgaard, Marinehistoriske skrifter,  København 1998 (ISBN 87-87720-13-2)

&

Torpedobåde gennem 100 år - Det danske torpedobåds-våben 1879-1979, af Hans Garde & Hans Chr. Bjerg, Marinehistorisk Selskab, København, 1979 (ISBN 87-87720-02-7)

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Kan du bidrage med billeder, oplysninger mm.
om denne skibsklasse?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

FLÅDENS SKIBE
(alfabetisk):

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O

P

R

S

T

U

V

Y

Æ

Ø

1-9

-

   

Denne side er senest opdateret: 11. marts 2005

Denne side er oprindeligt udgivet: 5. januar 2003

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger