|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4Orlogsliv og Lune4Oversigt4Min første minesprængning |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Min første minesprængning (1948):
Jeg drejede håndtaget,
|
Minøren gjorde klar til at gå ud til den første, jeg spurgte om jeg ikke måtte være med i stedet for hans hjælper. Det måtte jeg gerne såfremt jeg kunne ro. Fartøjet blev sat i vandet agter, det var en moses, en lille norsk spejlgattet pram med en afrundet stævn. Da grejet var kommet om bord begyndte turen over mod minen, jeg kunne selvfølgelig ikke se minen da jeg roede, udover det, var det vanskelig at holde øje med den, for der var ret store bølger. Vel fremme ved den fik jeg ordre til at vende og skodde op til den. |
Drivende hornmine bringes til
sprængning. |
Nu kunne jeg se den ca. 10 m. væk. Da jeg havde skoddet lidt, troede jeg, at nu måtte vi være der, men jeg fik besked på at skodde videre. Nu dækkede Minøren for mit udsyn. Endelig fik jeg besked på at stoppe og komme agter og hjælpe ham.
Noget farligt stads
Jeg havde lært at miner er noget farligt noget, og man skal især passe på hornene. Da jeg var på siden af Minøren, lå han ud over agterenden og holdt fast i en af hornene, så han kunne holde den lidt på afstand af båden.
Jeg skulle så tage ladningen vi havde med, og surre den fast mellem to horn, så den blev anbragt ca. midt på minen. Ladningen var en tysk pansermine, de blev brugt i stor stil til sprængladninger.
Efter at ladningen var anbragt, skulle jeg ro væk igen, samtidig med at Minøren afrullede kablet. Da vi var på sikker afstand, blev dynamoen sat til, og jeg fik lov til at dreje på håndtaget.
Nu var der en mine mindre!
Vel tilbage på MR 173 fik vi at vide, at foruden den mine som nordmanden havde meldt, så havde de set en mere næsten ved siden af. Så vi fortsatte over til den næste og til sidst nr. tre.
Så på denne søndag opnåede vi at bortsprænge tre drivminer
Vi kunne nu gå tilbage til vores vagt på Læsø.
Minemath ses på sidedækket af MR
173 i Frederikshavn omkring 1948.
(Privat foto)
I de næste 40 år i søværnet blev det til nogle flere efterladenskaber fra krigen. Ja, selv en tysk mine fra første verdenskrig oplevede jeg også, det var i slutningen af halvfjerdserne. Ud for Albuen ved Nakskov.
Kildehenvisninger: |
||
& |
Flådens skibe og fartøjer 1945-1995, af Gunnar Olsen og Svenn Storgaard, Marinehistoriske skrifter, København 1998 (ISBN 87-87720-13-2) |
|
44Der henvises også til Maritim Bibliografi |
- Har du en beretning
om dit liv i Søværnet,
eller har du blot lidt god orlogslune?
Så
send
en e-mail, evt. med vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du kan evt. også anvende Debat Forum'met her på websiten.
FLERE PERSONLIGE BERETNINGER: |
-
Denne side er senest opdateret: -
Denne side er oprindeligt udgivet: 1. oktober 2005
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger