|
|||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4Orlogsliv og Lune4Oversigt4Mallemuk on the Rocks |
|||||||||||||||||||||||||
|
Mallemuk on the Rocks (1965):
Inspektionskutteren
MALLEMUKKEN
grundstødt 13. maj 1965. Pludselig stod vi der med fast grund under skrogetDette er ikke kun en personlig beretning om en grundstød-ning, men også om et helt usædvanligt bilsammenstød. Her følger beretningen om inspektionskutteren MALLEMUKKENs grund-stødning ud for Grønland 13. maj 1965. Af Muke Overgaard MALLEMUKKEN på skær ved Kangaamiut på vej fra Nuuk til Sisimiut (inden-skærsruten) den 13. (uha!) maj 1965. Det skete med fuld fart, og vi hoppede først op over et skær og lagde os til hvile på kanten af det andet skær med let slagside til bagbord! Alle ombord blev rystet godt sammen!!!
Hovedmotoren blev med bekymring (min bekymring) startet op igen, og vi forsøgte at bakke ned fra skæret. Det var faldende vande, så vi blev hurtig klar over, at det ikke gik, selvom vi smed ankre og kæder og fyldte 4,5 m jollen på agterdækket med sø-vand, og hovedmotoren blev stoppet. Efterhånden som vandet faldt, dukkede der små skær frem rundt om os, og da vi stod lidt usikkert på kanten af skæret med chance for at kæntre, blev alle ventilatorspjæld lukket, og alle undtagen nøglepersonellet sat i land med telt, soveposer og proviant. Der var derefter kun skibschefen, næstkommanderende, telegrafisten, bådsmanden og undertegnede ombord af den 14 mands besætning. Fri ved højvande Da vandet faldt yderligere, sejlede vi i jollen rundt om Mallemukken og sy-nede hende i bunden. Senere satte vi en stige ned til skæret.....så blev det lidt lettere at komme ned på det. (fotoerne er taget før det blev rigtig mørkt). Der blev grinet meget af, at næstkommanderende iførte sig sin bedste uniformsjakke og fyldte sine lommer med de guldsmykker, han havde indkøbt! Jeg fyldte mine lommer med cigaretter og tændstikker indpakket i plastik! Vi stod på skæret i 9 timer før vi var flot igen ved højvande, sejlede for re-duceret fart til Sisimiut og kom hurtigt op på beddingen, hvor det viste sig, at der var hul i forpeak, og at 4 meter af stråkølen stak skråt op i en vinkel på 45 grader i forhold til diametralplanet.
Vi stod på skæret i 9 timer før vi var flot igen ved højvande. MALLEMUKKEN i bilsammenstød Nu var det ikke første gang jeg oplevede et sammenstød. I vinteren 1961-62 lå MALLEMUKKEN fortøjet ved kajen i Nuuk, da 2. mester blev syg! Lægen kom kørende i sin jeep en sen eftermiddag for at reparere lidt på ham, men da det var meget glat med is og sne på kajen, nåede han ikke at standse, men gled ud over bolværket! Heldigvis hang den ene hjulskærm fast på standeren til styrbords projektør, og det reddede ham fra at ende på dækket 3-4 m nede indkapslet i et bilvrag! Måske var dette verdens eneste skibs-/bilsammenstød?
Her ses Landroveren hængende ud over kajkanten
efter kollisionen med
MALLEMUKKENs
styrbords brovinge.
- Har du en beretning
om dit liv i Søværnet,
Så
send
en e-mail, evt. med vedhæftet fil. Du kan evt. også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 3. januar 2003 |
|||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |